Elina Druker i Litteralund

Elina Druker, professor i litteraturvetenskap, deltar i den årliga konferensen om barn- och ungdomslitteratur i Lund den 24–26 april.

Broschyr i en bokhylla. Det står Bokfestival för barn och unga på broschyren
Foto: Visit Lund

Hon leder samtalet Skalbaggar och fladdermöss kl. 13.00–13.50 den 25 april med illustratörerna Beatrice Alemagna och Claire Schvartz.

Om programpunkten på Litteralunds hemsida

Beatrice Alemagna (Italien) bor i Paris sedan många år. Hennes vackra bilderböcker är översatta till många olika språk och hon har fått en rad internationella utmärkelser. Senast översatt till svenska är hennes Aldrig i livet! om den lilla fladdermusungen Pascaline som inte alls är så särskilt sugen på att börja skolan... Här på Litteralund möter ni henne i ett samtal med Claire Schvartz (Frankrike) som i januari kom ut med En natt på insektshotellet på svenska, en pärla till bilderbok där spänning och humor är viktiga ingredienser.

Litteralunds hemsida

Om Elina Druker

Elina Druker
Elina Druker. Foto: Sören Andersson / Stockholms universitet

Elina Druker är professor i litteraturvetenskap, särskilt barn- och ungdomslitteratur, vid Institutionen för kultur och estetik. Hon har främst ägnat sig åt forskning inom barnlitteratur, modernism och avantgarde med tonvikt på relationer mellan olika medier.

Mer om hennes forskning