Om högmod i kolonialismen i poddcast

Mårten Snickare, professor i konstvetenskap, berättar i den populärvetenskapliga podden Allt du velat veta om högmodet med utgångspunkt i kolonialismen.

Var det högmod som gjorde att europeerna tillskansade sig världens territorier och resurser? Och hur märks det när vi kikar på kulturföremål på museer?

Programledare är Fritte Fritzsson. Avsnittet ingår i en serie om dödssynderna, som är ett samarbete mellan Allt du velat veta och Riksbankens Jubileumsfond. Mårten Snickare har skrivit en essä om högmod i Riksbankens Jubileumsfonds årsbok 2023.

Mer om essän

UR Play – Dödssynderna: Humanistiska forskare samtalar om nutidens moral

Om Mårten Snickare

Mårten Snickare är professor i konstvetenskap vid Institutionen för kultur och estetik och föreståndare för Accelerator, konsthallen som är en del av Stockholms universitet. Han forskar bland annat om visuella och materiella spår av Sveriges koloniala historia, från 1600-talet till idag.

Mer om hans forskning