q-märkta graffitiväggen Fascinate (1989) har rivits

Konstvetaren Jacob Kimvall, Institutionen för kultur och estetik, kommenterar i SVT Kulturnyheterna rivningen av graffitiväggen Fascinate, i Bromsten.

Fascinate (1989). Fotad 1999 av Jacob Kimvall.

Väggen, som hade ett särskilt kulturhistoriskt skydd, stod i ett område där nya bostäder planeras. Jacob Kimvall, konstvetare vid Institutionen för kultur och estetik, hade liksom Skönhetsrådet pekat på att Fascinate nyligen konserverats för att hålla.

Kimvall berättar för SVT att Fascinate var en milstolpe när den gjordes 1989 och att ungdomar från hela Stockholmsregionen och även från andra länder kom för att titta på målningen. När verket målades var de två upphovsmännen, Circle och den numera kända regissören Tarik Saleh, bara tonåringar men samtidigt ett par av de främsta graffitimålarna i Sverige. Verket var beställt av ägaren till byggnaden och målades således lagligt.

Det är extremt ovanligt att graffitimålningar blir så här gamla.

Säger konstvetaren Jacob Kimvall i SVT Kulturnyheterna.

Jacob Kimvall, konstvetare vid Institutionen för kultur och estetik. Foto: Eva Dalin.

Se inslaget i Kulturnyheterna här

Jacob Kimvall deltar i forskningsprojektet "A critical assessment of Wall Painting Conservation in Sweden", finansierat av Riksantikvarieämbetet, och ingår bland annat i ett nordiskt nätverk för hiphop-forskning (Nordic Network for hip-hop studies) finansierat av FORTE.

Läs mer om Jacob Kimvalls forskning