Social estetik, statlig konstpolitik och konsensuskultur

Professor Jessica Sjöholm Skrubbe skriver om den offentliga konstens teori och praktik i Sverige i en artikel i Kungl. Vitterhetsakademiens bok om kulturpolitik och estetik i folkhemmet.

Georg Pauli, skiss till Mens sana in corpore sano
Georg Pauli, skiss till Mens sana in corpore sano. Foto: © Georg Pauli/Matilda Thulin/Malmö Konstmuseum.

Jessica Sjöholm Skrubbe tar avstamp i det sena 1800-talet och tidiga 1900-talet för att utröna de ideologiska premisserna för den institutionaliserade relationen mellan konsten och politiken som tog form i bildandet av Statens konstråd 1937. Hon skriver om tidens tongivande intellektuella personer, om offentlig konst tillkommen genom privata initiativ och donationsfonder samt om ställningstaganden från konstnärskåren. På detta sätt visar hon hur politiska aktörer, genom att tillägna sig existerande praktiker och idéprogram, etablerade hörnstenarna i den diskurs som kom att prägla den offentliga konstens politik i välfärdsstaten Sverige.

Texten finns tillgänglig att läsa online:

Till artikeln

Litteratur, konst och politik i välfärdsstatens Sverige innehåller 13 artiklar och är resultatet av ett symposium på Kungl. Vitterhetsakademien våren 2022. Boken summerar också forskningsprojektet Välfärdsstatens litterära paradigm. Litteraturens funktion i Sverige 1937–1976, finansierat av Vetenskapsrådet.

Mer om boken på Kungl. Vitterhetsakademiens hemsida

Jessica Sjöholm Skrubbe
Foto: Sören Andersson / Stockholms universitet

Om Jessica Sjöholm Skrubbe

Jessica Sjöholm Skrubbe är professor i konstvetenskap vid Institutionen för kultur och estetik. Hon intresserar sig i sin forskning för den moderna konstvärlden, konst och feminism, konst och transnationalism, offentlig konst och skulpturer.

Jessica Sjöholm Skrubbe är forskningsansvarig för konstvetenskap vid Institutionen för kultur och estetik.

Mer om hennes forskning