2024 Alumnstudie Journalistikprogrammet - JMK

Alumners anställning – yrke – etablering på arbetsmarknaden samt värdering av journalistutbildningen 2013-2023. Uppföljning av alumnstudie 2016, 2018 och 2020

9 av 10 arbetar inom medieområdet

Sammanfattning

Kartläggningen av ”Journalistalumners anställning, yrke och etablering på arbetsmarknaden 2013-2023” är en uppföljningen av tidigare gjorda studier 2016, 2018 och 2020. 273 alumner fick i november 2023 en webenkät och 101 av dem, 37 procent, svarade på frågor rörande omfattning av anställning, yrke och etablering på arbetsmarknaden samt värdering av utbildningen. Samt hur Covid-19 pandemin påverkat alumnernas arbetssituation.

Anställning och etablering - 9 av 10 arbetar inom medieområdet

73 procent hade vid tiden för enkäten en anställning inom området journalistik, vilket är på samma nivå som förra studien. Något färre har en utbildningsrelevant anställning än i förra studien, 74 procent jämfört med 79 procent. Men lägger man till anställda inom information, kommunikation och PR har sammanlagt 89 procent en anställning inom medieområdet. Cirka två tredjedelar uppger i fritext nuvarande yrke eller anställningstitel som reporter, redaktör, producent eller journalist. En femtedel uppger en bredare kommunikationsroll som kommunikatör, copywriter och projektledare, PR och Copy. Några chefspositioner inom radio och PR-chef och kommunikation framkommer samt producent inom radio – nyheter och musik. Arbetsplatserna som uppges är bl.a.: SR, SVT , TV4, BBC, DN, SvD, Lokaltidningar, Aftonbladet, Expressen, DI, Aller Media, Uppsala Nya Tidning, Gotlands Allehanda, Hallandsposten. Praktiken inom utbildningen befästs återigen som största faktor till första utbildningsrelevanta anställning.

Utbildningen - Praktikterminen värderas högt

90 procent anger att de fått sin första utbildningsrelevanta anställning omedelbart eller inom 6 månader efter examen vilket är fem procent fler än tidigare studie (2020). Utbildningen värderas i stort sett lika som i förra studien med bara (mycket) små variationer. Medeltalet för all undervisning är samma som senaste studien (3.9) och fortfarande värderas praktikmomenten högst. Både värderingen av föreläsningar och tillämpade övningar ökar något medan värdering av praktikmomenten minskade något. Samma uppnådda färdigheter som värderades högst i tidigare studie kvarstår, dessa utgörs av ”förståelse för journalistikens etiska ansvar” samt ”förståelse för medier och journalistikens makt och påverkansprocesser”.

Utbildningens användbarhet kommenteras i studien utifrån tre olika perspektiv – anställningsbarhet, akademiskt perspektiv samt personlig utveckling.  86 procent svarar att utbildningen i medel, hög eller mycket hög utsträckning har bidragit till arbete. 75 procent, svarar att utbildningen bidragit till att öka den akademiska nivån i medel, hög, mycket hög utsträckning. 85 procent svarar att utbildningen har bidragit till personlig utveckling i medel, hög eller mycket hög utsträckning.  Alumnernas situation under Covid-19 beskrivs inte påverkat dem lika mycket som i förra studien. Birgitta Fiedler 2024-01-23

2024 Alumnstudie Journalistikprogrammet - JMK (336 Kb)

Enkätrapport J-alumner 2013-2023 (1196 Kb)

Alumn och tidigare undersöknngar