Om oss

Jordsystemet förändras snabbare än någonsin med direkta effekter på människors liv. Vi blir allt mer medvetna om vilken påverkan mänsklig verksamhet har på miljön, och år 1967 blev Sverige det första landet att etablera en miljöskyddsmyndighet.

I linje med Sveriges rykte som miljöpionjär är vår ambition att bidra till ett hållbart samhälle genom världsledande forskning och utbildning inom miljövetenskap. Vår avdelning är hem för forskare med olika bakgrund inom naturvetenskap och vi är stolta över vår öppna forskningsmiljö som främjar samarbete och professionell tillväxt för alla inblandade.

Nyckeln till att lösa dagens stora miljöutmaningar är att förstå dem. Vår forskning spänner över fyra huvudområden: kemiska föroreningar, atmosfärsvetenskap, biogeokemi och (eko)toxikologi. Förutom miljöerna i Sverige och Europa fokuserar vi också på komplexa globala system med hjälp av toppmoderna anläggningar och moderna modellerings- och dataanalysplattformar. Utöver vårt kärnansvar inom undervisning, forskning och uppsökande verksamhet, engagerar vi oss starkt i att stödja svenska och europeiska miljömyndigheter med deras beslutsfattande och policyutformning.

Institutionen är belägen på ett campus med fantastisk natur, och har ett team på 170 fakultetsmedlemmar, forskare, doktorander och stödpersonal från över 30 länder. Vi konsekvent rankats bland de 30 bästa utbildningsinstitutionerna i världen inom miljövetenskap och våra alumner har säkrat prestigefyllda roller som beslutsfattare, miljökonsulter och forskare.

Vi arbetar outtröttligt vidare för att säkerställa en hälsosammare miljö, ett lyckligare samhälle, en hoppfull framtid!

Enheter

Institutionen för miljövetenskap är indelad i fyra enheter.

Livscykeln och påverkan av små atmosfäriska partiklar som kallas aerosoler – både inomhus och utomhus.

Vårt arbete är till största delen tvärvetenskapligt och syftar till att förstå luftens sammansättning och dess inverkan på klimat och människors hälsa. Majoriteten av våra forskningsaktiviteter fokuserar på att förstå livscykeln och påverkan av små atmosfäriska partiklar som kallas aerosoler – både inomhus och utomhus. Aerosoler har konsekvenser inte bara för klimatet utan också på människors hälsa. Vi stödjer och uppmuntrar också till aktiv interaktion mellan forskare och beslutsfattare genom att vara värd för referenslaboratoriet för luftkvalitet (i samarbete med Naturvårdsverket), anordna evenemang och aktiviteter för olika intressenter, samt delta i expertgrupper, kommittéer och styrelser, både hemma och internationellt. Vi erbjuder avancerade kurser på civilingenjörs- och doktorsnivå samt ett gemensamt kandidatprogram i miljöfysik i samarbete med Fysiska institutionen vid Stockholms universitet.

Alla vi på enheten för atmosfärsvetenskap

Hur mänskliga aktiviteter påverkar naturliga processer som driver de stora biogeokemiska kretsloppen vilka i slutändan styr miljöns sammansättning.

I enheten för biogeokemi studerar vi de naturliga processerna och deras interaktion med mänskliga aktiviteter som driver de stora biogeokemiska kretsloppen och i slutändan styr miljöns sammansättning. Från Arktis till tropikerna kombinerar vi storskaliga fältstudier med molekylära och isotopiska metoder för att spåra förändringar, kvantifiera transporter och spåra källor till ämnen som kol, näringsämnen, metaller och organiska föreningar och föroreningar i vatten, luft och mark. Vi strävar efter att införliva våra observationer och vetenskaplig förståelse i matematiska modeller för att bedöma och förutsäga nyckelprocesser i atmosfären-biogeosfären, med särskilt fokus på aspekter relaterade till klimatförändringar. Vi stödjer även miljöbyråer i att bedöma status och storskaliga förändringar av miljön.

Alla vi på enheten för biogeokemi

Exponering och effekter av kemiska föroreningar på levande organismer.

Det primära syftet med vår forskning är att förbättra förståelsen för exponering för kemikalier och deras effekter på levande organismer. Vi identifierar och kvantifierar dessa kemikalier i miljön, deras upptag och disposition i organismer, och undersöker i slutändan deras effekter, från molekylär nivå upp till hela ekosystems funktion. Våra studier integrerar experimentella och modelleringsmetoder, fältövervakning och bygger broar mellan miljökemi, ekotoxikologi, stressekologi, molekylärbiologi och ekofysiologi. Vi studerar vidare hur exponerings- och effektdata används för myndigheters beslutsfattande och vi utvecklar nya tillvägagångssätt för att underlätta användningen av vetenskaplig data i regulatorisk riskbedömning och riskhantering. Vi har ett nära samarbete med nationella och internationella tillsynsmyndigheter, icke-statliga organisationer och den privata sektorn för att ta itu med aktuella miljöproblem.

Alla vi på enheten för exponering och effekter

Föroreningar i miljön: Var de kommer ifrån, vart de tar vägen och vem som exponeras.

I enheten för föroreningskemi studerar vi alla aspekter av förekomsten av föroreningar i miljön. Områden med särskilt fokus inkluderar upptäckten av nya föroreningar, förståelse av de kemiska, fysikaliska och biologiska vägar som föroreningar följer, och utvecklingen av nya verktyg och tekniker.

Vi strävar efter att syntetisera vår vetenskapliga förståelse om källor, transport, omvandling, bioackumulering och farmakokinetik av miljöföroreningar till matematiska modeller som inspirerar till nya vetenskapliga hypoteser och stödjer miljöbeslut.

Alla vi på enheten för föroreningskemi

På denna sida