Växter, natur och miljö lockade Kristin till Biogeo-utbildningen

Kristin Lundvall pluggade Biogeo-utbildningen på Stockholms universitet för snart 20 år sen. Idag arbetar hon som ekolog på Huddinge kommun, med gröna frågor som till exempel sjöprovtagning, återskapande av våtmarker och bekämpning av invasiva arter.

Kristin Lundvall, biogeoalumn
Kristin Lundvall, biogeoalumn.

Kristin intervjuas av Erica Magnusson, kommunikatör på Områdeskansliet för naturvetenskap vid Stockholms universitet.

När Kristin Lundvall skulle välja utbildning utgick hon från två saker: Hon var intresserad av växter och hon ville jobba med natur- och miljöfrågor. Hon hittade Biogeo-utbildningen på Stockholms universitet, ett program som innehåller mycket exkursioner och fälttid. Hon valde det och det beslutet är hon mycket nöjd med.

Vi fjällvandrade och tittade på U-dalar i Hemavan, vi lärde oss om artrika lövängar i Estland, tog upp tusentals år gamla borrkärnor ur mossar samtidigt som vi fyllde våra vattenflaskor med solvarma hjortron, berättar Kristin.

Under utbildningen var umgänget med studiekamraterna och det sociala livet tillsammans en värdefull del. Kristin minns särskilt vistelsen på Tjärnö forskningsstation på västkusten, och tiden i Tullgarns naturreservat.

- Vi hade magiska fester på forskningsstationen på Tjärnö, när vi åt musslor och ostron som vi hade plockat själva. Och ett av mina bästa minnen är från när jag läste en påbyggnadskurs i floristik. Då bodde vi i Tullgarns naturreservat och cyklade runt och tittade på Rödsyssla på dagarna och badade på kvällarna. Det var underbart!

Som examensarbete valde Kristin att titta på spridningsanalyser för groddjur, med fokus på större vattensalamander. I sitt nuvarande jobb som ekolog på Huddinge kommun jobbar hon också med vattenfrågor, men med ett annat fokus.

Kristina Lundvall ute på sjöprovtagning. Foto: Adam Turner.

- Just nu arbetar jag med att få till en våtmark i anslutning till sjön Orlången för att minska näringsbelastningen till sjön, och för att gynna den biologiska mångfalden. I höst ska jag med hjälp av konsulter ta fram en inventering på var i kommunen det är möjligt att återskapa våtmarker, berättar Kristin.

I jobbet som ekolog i Huddinge kommun ingår att förvalta naturreservat i kommunen, att genomföra naturvårdsåtgärder som restaurering av ekmiljöer, ängsskötsel, bekämpning av invasiva arter, sjöprovtagning, beställa undersökningar och inventeringar, svara på remisser och arbeta med friluftsfrågor och information om natur till allmänheten.

Kristin Lundvall omgiven av ängsull.
Kristin Lundvall omgiven av ängsull. Foto: Richard Vestin.

Kristin jobbar också med att restaurera ett stort naturområde som vuxit igen med granar. Granen avverkas för att gynna ek och andra lövträd och så stängslas området för att återskapa tidigare betad gräsmark. Hon arbetar också med återvätning, vilket innebär att lägga igen gamla diken som avvattnar till exempel skogsmark, en enkel och billig åtgärd som skapar många mervärden. Kristin trivs bra på sitt jobb och tycker att det känns meningsfullt.

- Det jag gör bidrar konkret till att bibehålla och öka den biologiska mångfalden, vattenkvalitet i sjöarna och upplevelsevärdet för friluftslivet i kommunen. Jobbet stämmer bra överens med min utbildning även om jag förstås lärt mig mycket genom min arbetslivserfarenhet. Men grunden från biogeo-utbildningen är bra att stå på, berättar hon.

Nu är det snart 20 år sedan Kristin tog examen från Stockholms universitet. Tillsammans med några biogeo-kursare planerar hon att göra en ”jubileums-exkursion” för att fira. Och hon rekommenderar varmt unga som står inför att välja utbildning, att följa i hennes fotspår.

Om du gillar natur och växter - plugga Biogeo-utbildningen på Stockholms universitet! Utbildning håller hög kvalitet och du kommer att ha kul!

Läs om Kandidatprogram i biogeovetenskap