Om oss

Institutionen för organisk kemi vid Stockholms universitet är en av institutionerna inom den Naturvetenskapliga fakulteten. Institutionens forskning berör flera områden inom den organiska kemin, som till exempel katalys, kolhydratkemi, asymmetrisk syntes, läkemedelskemi och beräkningskemi.

På institutionen för organisk kemi jobbar lärare från hela världen. Vi är pionjärer inom problembaserad utbildning och välkända för att ge både en djup och bred utbildning inom såväl den teoretiska som den praktiska delen av organisk kemi.

Forskning

Forskningen vid institutionen täcker många områden inom experimentell och teoretisk organisk kemi, såsom selektiv syntes, övergångsmetallkatalyserade reaktioner, hypervalent jodkemi, grön kemi, PET-kemi och bioorganisk kemi samt läkemedelskemi vid DDD-platformen vid SciLifeLab.

Våra forskningsämnen

SciLifeLab

Utbildning

Utbildningen som ges vid institutionen innefattar flertal kurser på kandidatnivå, och ett masterprogram i organisk kemi. Dessutom erbjuder vi praktiska projekt i forskningsfronten, vilket regelbundet lockar utbytesstudenter till institutionen. Vi har ett omfattande forskningsutbildnings-program, med ett 40-tal doktorander, i organisk kemi.

Våra utbildningar

Prefekt