Framgångsrika branscher har insett hur man tar tillvara kompetensen på arbetsplatsen

Kunskapsintensiva företag, som IT-bolag, konsultföretag av olika slag, och även starka professionella organisationer och verksamheter, t ex inom det medicinska eller juridiska området, ger medarbetare stort individuellt utrymme att lösa uppgifter. De organiserar också ofta personalen i team för optimera resursanvändning och kunskapsutveckling.

Foto: Magnus Glans

De kunskapsinriktade arbetsplatserna organiserar i team, och optimerar kunskapsutveckling.

Jon Ohlsson, professor i pedagogik, Stockholms universitet.

Lyssna på ett poddsamtal mellan Anna Zingmark, och professor Jon Ohlsson, i podcasten Art of collaborating.

Art of collaborating podcast

Bakgrund

Hur kommer det sig att vissa team presterar bra medans andra inte gör det? Den frågan har intresserat professor Jon Ohlsson i hans forskning. Bland annat undervisar han på PAO-programmet på Stockholms universitet, som utbildar personalvetare. Det handlar om lärpotential och att utveckla kompetens, menar Jon Ohlsson, och den tas tillvara på olika sätt i team.