Ny avhandling - så blir sociala entreprenörsorganisationer framgångsrika

Underlätta kunskapsdelning, främja öppen kommunikation och värdesätt meningsfullt skapande! En ny avhandling vid Stockholms universitet har undersökt vad som krävs för att sociala entreprenörsorganisationer ska bli framgångsrika.

Bild på kvinna som håller föredrag

Morteza Eslahchi fokuserar i sin avhandling på kollektivt lärande inom sociala entreprenörsorganisationer. Han har undersökt hur medlemmar i olika organisationer gemensamt lär sig, delar med sig av sina kunskaper och erfarenheter för att främja organisationens framgång. Hans övergripande budskap till den som vill nå framgång med sitt sociala entreprenörskap är tydligt.

–Organisationer som vill förbli relevanta måste skapa en kultur som underlättar kunskapsdelning, främjar öppen kommunikation och värdesätter meningsfullt deltagande. En sådan kultur reagerar inte bara på förändringar, den föregriper dem och skapar en grogrund för innovation och hållbart lärande, säger Morteza Eslahchi.

Han menar vidare att framgång inom socialt entreprenörskap kräver en utveckling av ledarskapet, ett som inte ser kollektivt lärande som en underordnad funktion, utan som ett centralt ledarskapsansvar. Han belyser i sin forskning även effektiviteten i kollektivt lärande för att driva meningsfull organisatorisk förändring, särskilt under kriser som Covid-19-pandemin.

–Min forskning omdefinierar ledarskap som en stärkande och samarbetsinriktad praxis. Då studien är genomförd under Covid-19-pandemin, erbjuder den en möjlighet för läsaren att utforska kollektivt lärande som ett verktyg för motståndskraft i turbulenta tider, säger Morteza Eslahchi vidare.

Om undersökningen

Hans forskning har publicerats i form av tre vetenskapliga artiklar:

• En av artiklarna behandlar hur grundarna av fem sociala entreprenörsorganisationer utvecklade sina idéer och skapade organisationer.
  • En annan artikel handlar om hur medlemmarna i en organisation gemensamt lärde sig att anpassa sig till rådande situationer under Covid-19-pandemin.
  • Den tredje artikeln fokuserar på ledarskapets roll för kollektivt lärande.

Forskningens användbarhet

Morteza vill framhålla att studien täcker en befintlig kunskapslucka genom att specifikt fokusera på den svenska kontexten och att den erbjuder insikter för forskare, praktiker och beslutsfattare inom socialt entreprenörskap

–Min förhoppning är att personer som är aktiva inom sociala entreprenörsorganisationer kan hämta inspiration från denna studie om hur de kan skapa organisatoriska förutsättningar som främjar kollektivt lärande, säger han vidare.

Om forskaren

Morteza Eslahchi. Fotograf: Sören Andersson

Morteza Eslahchi doktorerade med sin avhandling den 15 december. Han har masterexamina i statsvetenskap och internationella relationer samt en kandidatexamen i filosofi. Hans forskningsintressen omfattar ett brett spektrum av ämnen, inklusive organisatoriskt lärande och utveckling, civilsamhälle, socialt entreprenörskap och sociala teorier och har en mångårig erfarenhet från arbete i det civila samhället.

Profilsida Morteza Eslahchi

Om socialt entreprenörskap

Socialt entreprenörskap handlar om att hitta nyskapande lösningar på samhällsproblem.
Utmärkande är intentionen - framgång mäts inte i ekonomisk vinst, utan i vinst för samhället. Eller hur mycket idén har bidragit till att lösa problemet.

Länk till avhandlingen i fulltext

Titel: Learning Together, Leading Change: Understanding Collective Learning in Social Entrepreneurial Organisations

Länk till projektsidan

Lära tillsammans, leda förändring: Kollektivt lärande i sociala entreprenörsorganisationer