Framgångsrikt avslut för diLILAC-projektet

Granskningsrapporten för Erasmus+-projektet "diLILAC - Digital transition of Lithuanian language and culture" är nu tillgänglig.

Granskningsrapporten för Erasmus+-projektet "diLILAC - Digital transition of Lithuanian language and culture", som pågick från den 1 mars 2021 till den 30 september 2023, där professor Peteris Vanags och universitetslektor Frederik Bissinger, båda experter inom baltiska språk, deltog, är nu tillgänglig.

Projektet har mottagit ett imponerande betyg på 93 av 100 möjliga poäng. Detta placerar det inom den översta bedömningskategorin "Very good (could be an example for good practices)".

Resultaten från projektet inkluderar en online-lärplattform som erbjuder material för undervisning i litauisk kultur och språk på nivå A1, tillgängligt för alla baltiska studiecentra världen runt. Avdelningen för baltiska språk vid Stockholms universitet planerar att integrera denna plattform som en ytterligare resurs i sin undervisning från och med vårterminen 2024.

Projektet har också bidragit till en breddad kunskap och ett förstärkt nätverk av samarbetspartners i Sverige, Litauen, Polen, Estland, Finland och Tyskland. Projektkoordinatorn vid Vytautas Magnus-universitetet, som är huvudpartner, har uttryckt en önskan att söka ytterligare medel för att kunna fortsätta utvecklingen av plattformen och undervisningsmaterialet på en mer avancerad nivå.