Forskningsprojekt diLILAC – Digital transition of Lithuanian language and culture courses

Projektet diLILAC initierades i syfte att stärka litauiska språk- och kulturpedagogers förmåga att erbjuda högkvalitativ, interaktiv och inkluderande digital utbildning. Projektet är ett ”Erasmus+ Strategic Partnership Project”.

Att främja litauisk identitet och kultur över hela världen är en av de nationella prioriteringarna i Litauen, med fokus på både det unika arvet och integriteten med Östersjöregionen. The interest in Lithuanian language and culture is strengthened by expanding international business relations, a growing diaspora, mixed families, and new research topics. Det finns över 40 centrum för baltiska studier och 200 litauiska skolor över hela världen som når över 10 000 studenter årligen. Digital teknik öppnar upp ännu mer möjligheter: de ger tillgång till eleverna runt om i världen, stöder dem som har färre möjligheter och erbjuder inkluderande och modernt innehåll.

Resultaten kommer att främja en inkluderande strategi för samarbetsaktiviteter så som

• en högre andel underrepresenterade och missgynnade grupper
  • deltagande i icke-formella litauiska språk- och kulturstudier
  • utveckling av flexibla distansutbildningsformat, anpassning av utbildningen