Outi Oja ger ut en ljudboksserie om forskning om litterära plagiat

Författare lånar ord, intriger och identiteter. Otillåtna citat, plagiat och identitetsbedrägerier avslöjar mänskliga svagheter och strävanden: författarens önskan att beröra, att hämnas eller att uppfylla den litterära världens höga förväntningar. Outi Oja, universitetslektor i finska, har gett ut en ljudboksserie baserat på sin forskning om litterära plagiat.

Litteraturforskarna Outi Oja (Avdelningen för finska, Stockholms universitet) och Sanna Nyqvist (Helsingfors universitet) har publicerat en ljudboksserie med titeln (på finska) Kirjalliset väärennökset (sve. Litterära förfalskningar) under våren 2023. Ljudboksserien i sex delar bygger på deras tidigare forskning om litterära förfalskningar, som resulterade i en bok med den finska titeln Kirjalliset väärennökset. Huijauksia, plagiaatteja ja luovia lainauksia (sve. Litterära förfalskningar - bedrägerier, plagiat och kreativa citat).

Nyqvist och Oja har velat använda ljudboksserien till att testa hur forskningstext kan anpassas till ljudboksformat. De har även skrivit en dialogessä på finska om ämnet som publicerades i tidskriften Kritiikin uutiset hösten 2023.

Essän kan läsas på Kritiikin uutisets webbplats (på finska)