Att göra musik. ASLA:s pris 2024 för bästa magisteruppsats 2023 till Helena Textorius

Helena Textorius, magisterstudent VT23 vid Institutionen för svenska och flerspråkighet, har fått ASLA:s pris 2024 för bästa magisteruppsats 2023: ”Att göra musik. Det interaktionella arbetet vid ensemblerepetition”. Uppsatsen består av en multimodal interaktionsanalys av två professionella musiker som repeterar ett klassiskt musikstycke.

Helena Textorius och Luana Fleury håller i sina diplom. Foto: Mona Blåsjö
Två pristagare från institutionen: Helena Textorius (magisteruppsats) och Luana Fleury (masteruppsats). Foto: Mona Blåsjö

"Allt sedan 1960-talet har interaktion i olika sammanhang och konstellationer undersökts med samtalsanalytiskt ramverk, och genom sin uppsats vidgar Textorius fältet ytterligare med en studie som undersöker hur två musiker under en repetition förhandlar om den musikaliska utvecklingen av det stycke de repeterar. Textorius uppsats utgör ett välkommet och uppfriskande bidrag till det samtalsanalytiska fältet." (ur juryns motivering)

Läs juryns fullständiga motivering (Textorius) (85 Kb)

2024 års uppsatspristagare utsedda (ASLA)

En språklig undersökning av en kammarmusikalisk repetition

Valthorn. Foto: Maren Winter, MostPhotos

Den här uppsatsen sammanfogar på ett spännande sätt musik och språkvetenskap, och idén till uppsatsämnet växte fram under Helena Textorius första termin på Masterprogram i språkvetenskap, inriktning svenska. Hon har en tidigare bakgrund som orkestermusiker och ville utforska vad språkvetenskapen kan bidra med för att kasta ljus över vad som egentligen händer vid en kammarmusikalisk repetition.

– Jag ville undersöka hur musiker använder olika kommunikativa resurser för att arbeta med musik, berättar Helena.

Två professionella musiker filmades när de repeterade

– För att få fram materialet till undersökningen engagerade jag en ensemble med två professionella musiker, valde ut ett lämpligt stycke och filmade dem när de repeterade, förklarar Helena.

– Jag analyserade sedan de delar av repetitionen där musikerna på olika sätt interagerar kring musiken utan att spela, med hjälp av samtalsanalys och multimodal interaktionsanalys.

Den forskning på området som finns sedan tidigare undersöker mest asymmetriska sammanhang som samarbetet mellan dirigent och orkester, men Helena ville arbeta med en ensemble med symmetriska roller för att se hur det musikaliska arbetet förs framåt i en sådan situation.

Repetitionen organiseras i musikaliska projekt

Helenas resultat visar hur musikerna organiserar repetitionen i musikaliska projekt. Deltagarna delar (utan tidigare överenskommelse) in stycket i mindre delar där de först spelar ett parti och sedan diskuterar det. Systematiskt går de igenom respektive parti och presenterar musikaliska idéer, förhandlar dem och utvärderar dem.

– Det här sker med en stor effektivitet. I arbetet använder de flera olika kommunikativa resurser, ofta i kombination, till exempel tal, kroppsspråk, sång och dirigering, berättar Helena.

– Det som får mest interaktionellt utrymme i det musikaliska projektet är presentationen av den musikaliska idén och förhandlingen om gemensam förståelse, vilket visar att dessa delar fyller en extra viktig roll i arbetet, förklarar Helena.

Den symmetriska relationen skapar en interaktionell utmaning där musikerna förhandlar sina respektive roller i repetitionssituationen samtidigt som de arbetar med den musikaliska processen. Detta blir extra tydligt är i övergången mellan spelad och icke spelad repetition.

Vad betyder det för dig att få pris för din uppsats?

– Att uppsatsen uppmärksammas med ASLA:s uppsatspris är fantastiskt glädjande och ger en extra gnista till de fortsatta akademiska studierna!, avslutar Helena.

Under våren 2024 inledde Helena Textorius sin forskarutbildning i nordiska språk vid institutionen.

Helena Textorius

Helena tog emot priset för bästa magisteruppsats tillsammans med Luana Fleury, som fick pris för bästa masteruppsats 2024. Se vår engelska sajt:

Can algorithms translate the world? Luana Fleury awarded ASLAs Prize 2024 for best master's thesis 2023

Uppsatsen

Uppsatsen finns att ladda ned som fulltext från publikationsdatabasen DiVA:

Att göra musik. Det interaktionella arbetet vid ensemblerepetition

Om ASLA:s uppsatspris

Masterprogrammet och forskarutbildningen

Masterprogram i språkvetenskap, inriktning svenska, startade sista gången hösten 2023. Hösten 2024 startar ett nytt masterprogram:

Masterprogram: nordiska språk, svenska och svenska som andraspråk.

Utbildning på forskarnivå

ASLA

ASLA, Den svenska föreningen för tillämpad språkvetenskap (Association suédoise de linguistique appliquée) är den svenska avdelningen av internationella AILA (Association internationale de linguistique appliquée). ASLA har till uppgift att främja forskning kring praktiska problem med anknytning till språk, förmedla kontakt mellan språkforskare i Sverige och andra länder, och rekrytera till de forskningsnätverk som AILA organiserar.

Asla.se