Ungdomars förståelse av begreppet heder

Rädda Barnen erbjuder en kostnadsfri distansföreläsning den 12 mars 2024 om "Ungdomars förståelse av begreppet heder" med Anna Vogel, forskare vid Institutionen för svenska och flerspråkighet. Föreläsningen är en del av "Kärleken är fri", Rädda Barnens förebyggande arbete mot hedersrelaterat våld och förtryck.

Ungdomar håller pratbubblor framför ansiktet
Foto: Yuri Arcurs, MostPhotos

Anna Vogel är docent i nordiska språk vid Stockholms universitet och har 2020–2024 en tjänst som Flexitforskare på deltid, vilket innebär att hon samverkar med Rädda Barnen kring frågor om hedersrelaterat våld och förtryck och om civilsamhällets roll i välfärdsstaten. Under hösten 2021 deltog Anna Vogel vid Skolveckan "Kärleken är fri" på en högstadieskola, där hon samlade in material till en undersökning om ungdomar och begreppet heder. Den kostnadsfria distansföreläsningen ingår som återkoppling på de forskningsprojekt som Anna Vogel bedriver i samverkan med Rädda Barnen.

Föreläsningen riktar sig till dig som har grundläggande förståelse för hedersrelaterat våld och förtryck

Om du saknar grundläggande förståelse för hedersrelaterat våld och förtryck, föreslår Rädda barnen att du innan föreläsningen tillägnar dig deras kostnadsfria webbutbildning "Hedersrelaterat våld och förtryck" – utbildningen tar ca 1 timme:

Välkommen till Rädda Barnens webbutbildningar

Föreläsningens innehåll

Anna Vogel
Anna Vogel. Foto. Annette Fischer

Föreläsningen Ungdomars förståelse av begreppet heder med Anna Vogel tar upp:

• Hur ungdomar, som går på en skola där heder enligt uppgift från skolkurator är relevant, sinsemellan förhandlar om vad begreppet heder egentligen betyder. Materialet kommer från fokusgruppsintervjuer som Anna Vogel arrangerat.
  • Hur ungdomar på samma skola i sin läsning av skönlitteratur intar olika perspektiv i normkonflikter som kan uppstå kring heder. Materialet har samlats in vid ett författarbesök på Skolveckan, och har analyserats tillsammans med universitetslektor Pia Raattamaa Visén från Stockholms universitet.

I samband med distansföreläsningen kommer du få möjlighet att berätta vilken ny kunskap om heder som du efterfrågar. Anna Vogel kommer att ta din önskan vidare till forskare i sitt nätverk.

Anna Vogel

Anmäl dig senast 10 mars

Föreläsningen den 12 mars kommer att spelas in och finnas tillgänglig för föreläsningens målgrupper. När du anmäler dig får du en länk till distansföreläsningen mejlad till dig.

Anmäl dig till Rädda Barnes föreläsning

Kalendariet på vår webbplats:
Ungdomars förståelse av begreppet heder

Kärleken är fri – mot hedersrelaterat våld och förtryck

Att inte få välja utbildning, vänner eller vem man ska vara ihop med går emot ens fri- och rättigheter. Alla har rätt att själva välja sitt eget liv. Kärleken är fri är en del av Rädda Barnens förebyggande arbete mot hedersrelaterat våld och förtryck.

Kärleken är fri – mot hedersrelaterat våld och förtryck (raddabarnen.se)