Samrådsgruppen för Tisus och Behörighetsgivande kurs i svenska

Samrådsgrupp för de universitet som ger både Tisus (Test i svenska för universitets- och högskolestudier) och Behörighetsgivande kurs i svenska. Samrådsgruppen träffas en gång per termin och samarbetar kring frågor som rör genomförandet av Tisus samt frågor kring undervisning och examination på de behörighetsgivande kurserna i svenska.

Samrådsgruppen bildades 1982 och 1998 tecknade rektorerna ett samarbetsavtal om samordnad examination på behörighetsgivande kurser i svenska för studenter med utländsk gymnasieutbildning. Samarbetet gäller följande universitet:

• Göteborgs universitet
  • Linköpings universitet
  • Lunds universitet
  • Malmö universitet
  • Stockholms universitet
  • Umeå universitet
  • Uppsala universitet

Representanterna i samrådsgruppen är provortsansvariga för Tisus och/eller kursansvariga/studierektorer för de behörighetsgivande kurserna vid respektive universitet. En gång om året står ett av universiteten värd för en fortbildningsdag (anordnad av Tisus) för alla bedömare samt en pedagogisk eftermiddag (anordnad av värduniversitetet) gällande de behörighetsgivande kurserna i svenska för de undervisande lärarna.

1982 Rikstest – första rikstest för ”externa” genomförs. Samrådsgrupp bildas mellan sex universitet.

1989 UHÄ föreskrifter om Rikstest och samrådsgruppens arbete (UHÄ:FS 1989:47–48).

1998 SUHF rekommenderar universiteten att ingå avtal enligt förslaget. Den 1 juli undertecknas samarbetsavtal mellan sex universitet av rektorerna, Avtal om samordnad examination på behörighetsgivande kurser i svenska för studenter med utländsk gymnasieutbildning.

Ordförande i Samrådsgruppen

Vendela Blomström, Stockholms universitet.
Se kontaktruta nedan.

Projektledare för Tisus

Johan Liljegren, Stockholms universitet
Se kontaktruta nedan.