Mårten Schultz rankad som en av de mest inflytelserika juristerna på sociala medier

På uppdrag av Domstolsverket har en unik sammanställning gjorts över vilka som engagerar och når flest svenskar inom ämnet juridik på sociala medier. I kategorin Twitter/X toppar Mårten Schultz, professor i civilrätt vid Stockholms universitet, listan som första jurist.

Porträttbild på Mårten
Professor Mårten Schultz. Foto: Anna-Karin Landin/Stockholms universitet

Rapportserien Maktbarometern är en unik datasammanställning som skapats av företaget Medieakademin. Sedan 2017 har Maktbarometern försökt kartlägga det växande medielandskapet på våra största sociala medieplattformar. Genom att värdera olika aktörers närvaro och engagemang på plattformar som Twitter, Instagram, Facebook, Youtube och Tiktok ger Maktbarometern en objektiv överblick över vilka som når och engagerar flest svenskar inom olika områden.

I rapporten "Juridikens makthavare 2023", som har gjorts på uppdrag av Domstolsverket, fokuserar Maktbarometern uteslutande på konton med huvudsaklig profil inom det juridiska området. Det är här som professor Mårten Schultz rankades som fyra i kategorin över mäktigaste inom Twitter/X - och först som jurist - vilket är ett erkännande av professor Schultz verkliga engagemang och inflytande inom den juridiska sfären på sociala medier.

Brinner för att göra rättsfrågor begripliga

Printscreen från Mårtens X konto

Mårten Schultz gick med i Twitter/X i augusti 2010 och har sedan dess engagerat över 31 000 följare genom att sprida kunskap och debatt om juridik till en bredare publik. Vid Juridiska institutionen är han en mycket uppskattad lärare och forskar huvudsakligen inom området civilrätt, med fokus på ansvarsrätt, komparativ rätt och rättsteori.

Läs mer om Mårten Schultz

Mårten Schultz på Twitter/X

Fler av våra forskare som är aktiva på sociala medier: