Nytt avsnitt av Statsrättspodden

I Statsrättspoddens tionde avsnitt pratar vi om yttrandefrihet, straffrätt och koranbränningar tillsammans med Mikael Ruotsi och Erik Svensson.

Närbild på en kvinna i en grupp som håller i en megafon
Foto: Carolina Jaramillo/Mostphotos

Avsnitt 10

Yttrandefrihet, straffrätt och koranbränningar

Mikael Ruotsi och Erik Svensson gästar Statsrättspodden för att prata om statsrättsliga och straffrättsliga aspekter av koranbränningar. Vi pratar bland annat om hur yttrandefriheten kan begränsas, när yttranden kan vara kriminaliserade och de förslag om förslag som har aktualiserat med anledning av koranbränningarna (och mycket mer).

Avsnittet är inspelat den 10 oktober 2023.

Statsrättspodden på Spotify

Om statsrättspodden

Statsrättspodden är kopplad till grundkursen i statsrätt på juristprogrammet, Stockholms universitet. I podden diskuteras aktuella statsrättsliga ämnen tillsammans med inbjudna gäster, såsom till exempel domare, rättsexperter och advokater. I de samtal som förs beskrivs relationen mellan juridik och samhälle och växelverkan däremellan där juridiken både formar och formas av det samhälle vi lever i.

Podden riktar sig i första hand till studenter men givetvis är alla med ett intresse för statsrättsliga frågor välkomna att lyssna. Podden finns även transkriberad.

Läs mer om Statsrättspodden