Simuleringsövningar om molekylpolaritet och intermolekylära krafter
Läs en nypublicerad studie om simuleringsövningar som har prövats ut i svenska gymnasieklasser. Här kan du ladda ner övningarna och använda i ditt eget klassrum.

Studien
I en nypublicerad klassrumsstudie undersökte Fredrik Holmelin och hans medförfattare Peter Nyström, Géraldine Fauville och Leif A. Eriksson lärandet från simuleringsövningar med molekylpolaritet och intermolekylära krafter i fokus. Resultat i kunskapstester jämfördes med kontrollgruppen som fick lektionsundervisning, och visade på likvärdigt lärande utan signifikanta skillnader. Elever intervjuades om hur arbetet bidrog till deras förståelse, vilket gav inblick i hur övningar kan utformas och kombineras för att bättre stödja lärande. Utifrån lärdomar i studien ges förslag på designprinciper för övningar med simuleringar, med kopplingar till kognitionsvetenskap – exempelvis betonas vikten av förkunskaper, verbalisering av visuell information, och exempel på hur elever kan hantera kognitiv belastning under arbetet.
Hela artikeln "Design of Computer Simulation Exercises on Polarity and Intermolecular Attractive Forces", som publicerats 2025 i J. Chem. Educ. är fritt tillgänglig via den här länken.
Övningarna som användes i klassrumsstudien
-
Polaritet i PhET (108 Kb)
-
Intermolekylär bindning i M Workbench (279 Kb)
-
Övning i MolView (141 Kb)
Fler simuleringsövningar
Under 2024/2025 har verksamma lärare utvecklat instruktioner till simuleringsövningar, med stöd av Fredrik Lannestam Holmelin. Därefter har KRC bearbetat dokumenten och nu finns de första tillgängliga på KRCs hemsida (pdf-filen syns lättast, men de finns även tillgängliga i redigerbart format om man högerklickar och väljer word.)
Senast uppdaterad: 5 maj 2025
Sidansvarig: Kemilärarnas resurscentrum