Grattis Henrik Tham, 80 år!

Professor emeritus Henrik Tham är en uppskattad lärare och handledare och en inspiration för alla som haft förmånen att ha honom som kollega, skriver kollegorna i en grattishyllning.

Henrik Tham, professor emeritus.
Henrik Tham, professor emeritus. Foto: Sören Andersson

Den 24 oktober 2022 fyller professor emeritus Henrik Tham 80 år. Henrik blev professor vid kriminologiska institutionen 1996 och har sedan dess varit institutionen trogen. Hos oss har han varit såväl prefekt, forskare och uppskattad lärare och handledare.

Hans forskning har inte avstannat med stigande ålder, snarare tvärtom. Nyligen utkom andra upplagan av hans uppskattade bok Kriminalpolitik i Sverige sedan 1965 och antologin Retreat or Entrenchment? Drug policies in the Nordic countries at a crossroads, för vilken han var redaktör.

Henrik har under mer än ett halvsekel med stort engagemang deltagit i den kriminalpolitiska debatten. I dagens drastiskt förändrade kriminalpolitiska klimat där såväl rättsstatsprinciper som forskningsbaserad kunskap alltför lättvindigt ställs på undantag är hans röst mer behövlig än någonsin.

Att skriva remissvar till offentliga utredningar kräver en särskild kompetens. Det gäller att med välunderbyggda argument och språklig skärpa kunna formulera kritiska synpunkter på ett begripligt sätt. Henrik är en mästare i den konsten, vilket kan konstateras i de underlag till institutionens remissvar han författat. I dessa ryms mycket kriminalpolitisk visdom. Ofta har det handlat om att med pregnans påtala de risker som funnits med de förslag som gått mot en alltmer repressiv kriminalpolitik. Vi hoppas och räknar med att han kommer fortsätta med detta arbete.

Henriks brinnande engagemang för kriminologin och kriminalpolitiska frågorna har alltid präglats av en humanistisk grundhållning, något som varit en inspiration för alla som haft förmånen att ha honom som kollega.