Liza Zúñiga Collado är ny gästforskare

Doktorandforskaren Liza Zúñiga Collado, från Chiles universitet, är ny gästforskare på Kriminologiska institutionen.

Zúñiga förklarar att hennes nuvarande forskningsintressen rör narrativ kriminologi inom fängelsesystem och livstid i fängelse. Hon har tidigare varit engagerad i forskningsprojekt om organiserad brottslighet och polisverksamhet.

Liza Zúñiga Collado
Photo: Valeria Gentil.

– Mitt nuvarande projekt handlar om berättelser från fängelset ur perspektiv om livsförloppskriminologi om kvinnliga och manliga fångar som har suttit fängslade för olika typer av brott, förklarar Zúñiga.

Läs hela artikeln med Liza Zúñiga Collado på vår engelska webbplats.

Den 25 oktober håller Liza Zúñiga Collado en öppen föreläsning vid Nordic Institute of Latin American Studies på Stockholms universitet. Läs mer om föreläsnigen "Latin American States and the challenge of organized crime", på NILAS webbplats. Föreläsningen är på engelska.