Roine Vestman blir föreståndare för CeMoF

Roine Vestman, professor i nationalekonomi vid Stockholms universitet, utses till föreståndare för CeMoF, Centrum för penningpolitik och finansiell stabilitet.

Roine Vestman.
Roine Vestman är ny föreståndare för CeMoF. Foto: Rickard Kilström

Börjar den 1 maj

Rektor Astrid Söderbergh Widding utser Roine Vestman till föreståndare för perioden mellan den 1 maj 2024 och den 31 december 2026. Roine efterträder Anna Seim som blir ny vice riksbankschef senare i maj.

CeMoF grundades 2021 efter att Riksbankens jubileumsfond hade lyst ut ett anslag för att främja forskningen i penningpolitik och finansiell stabilitet vid ett svenskt universitet. Per Krusell, från Institutet för internationell ekonomi, är ställföreträdande föreståndare.

Läs mer om CeMof här (på engelska)

Konferens för doktorander den 29 april

Den 29 april anordnar CeMoF en årlig workshop på Riksbanken för doktorander. Caterina Mendicino (ECB) är huvudtalare. Här kan du läsa om konferensen:

Third PhD Workshop in Money and Finance, April 29th 2024

Mer om Roine Vestman

Roine är forskare och lärare vid Nationalekonomiska institutionen, Stockholms universitet, sedan 2012. Roine är även styrelseledamot på AP7 och ledamot i vetenskapliga rådet på Riksgälden.

Roine Vestman kommenterar bankernas vinster

Roine Vestman publicerar i American Economic Review