Anslag för forskning om effekter av covid-19-vaccin

SciLifeLab och Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse har gjort en utlysning för ett nationellt forskningsprogram för att studera effekterna av covid-19-vaccin. Tio projekt beviljas nu finansiering, varav ett vid Stockholms universitet.

Foto: Ludwig Holmgren

Den forskare vid Stockholms universitet som beviljas finansiering är Anna-Lena Spetz, professor i immunologi vid Institutionen för molekylär biovetenskap, Wenner-Grens institut. Hon tilldelas medel till projektet ”The Stockholm 65PLUS cohort- A prospective longitudinal study of immune responses induced after Covid-19 vaccination”.

Anna-Lena Spetz har lång erfarenhet av att arbeta med virus som HIV, svininfluensa, och RS-virus. Våren 2020 beviljades hon 2,8 miljoner euro från EU till projektet ”Fight-nCoV”. Inom projektet arbetar forskare i Stockholm, Tyskland, Danmark och Frankrike med att utveckla antiviral behandling mot covid-19. Målet är bland annat en nässpray som minskar virusnivåerna i slemhinnan.

Läs På jakt efter behandling mot covid-19

Pressmeddelande från SciLifeLab