Fascinerad av växtplankton

Rachel Foster är professor i mikrobiell oceanografi vid Institutionen för ekologi, miljö och botanik. Hon är en av de nya professorer som kommer att installeras vid en ceremoni i Stockholms stadshus den 29 september.

Rachel Foster, professor vid Institutionen för ekologi, miljö och botanik. Foto: Sören Andersson

– Jag forskar om encelliga och flercelliga marina växtplankton som är viktiga för både kolets och kvävets kretslopp och är särskilt intresserad av växtplankton som slår sig samman och bildar symbioser, eller partnerskap, med varandra. Ibland är dessa symbioser permanenta, ibland är de tillfälliga eller håller på att bildas. Sådana symbioser är relativt outforskade så fältet är ganska vidöppet och spännande.

Varför blev det just det här?

– Under mina första havsexpeditioner lärde min handledare mig hur man identifierar olika växtplankton genom att använda epifluorescensmikroskopi. Det var under dessa expeditioner som jag blev fascinerad av växtplankton och framförallt hur de samspelar med varandra. Många av dagens växtplankton minner om den första så kallade endosymbiosen som gav upphov till växternas kloroplaster. Enligt teorin så uppstod kloroplaster när cyanobakterier införlivades i växternas celler. Det här triggade verkligen igång min entusiasm, och sedan dess har jag studerat olika typer av symbioser och andra interaktioner mellan växtplankton.

Hur bidrar din forskning till samhället?

– I ett större perspektiv är dessa planktonsamhällen extremt viktiga för att mildra klimatförändringarna. De är mycket aktiva i fotosyntesen och kan bilda stora vidsträckta blomningar på till exempel 1 000 km i öppet hav. Efter att de blommat sjunker de ner genom vattnet och binder det fixerade kolet till havsbotten, vilket är bra för att minska utsläppen av växthusgaser. Dessutom bidrar kvävefixerarna i havet med löst kväve till den omgivande miljön. Löst kväve saknas vanligtvis i öppna havsekosystem och därför fungerar dessa som gödningsmedel och bränsle till mer produktion vilket också bidrar till lagring av kol.

Årets Installations- och promotionshögtid i Stockholms stadshus äger rum den 29 september 2023. Foto: Ingmarie Andersson

Installations- och promotionshögtid i Stadshuset

Rachel Foster är en av de nya professorer som anställts eller befordrats under 1 juli 2022 – 30 juni 2023. Alla nya professorer som tillträtt sin tjänst under denna period bjuds in till Installations- och promotionshögtiden i Stockholms stadshus den 29 september 2023 och välkomnas på så sätt till universitetet.

Mer information om Rachel Fosters forskning.