Stockholms universitet

Forskning blev musik på Östersjöfestivalen

Östersjöfestivalen i Stockholm är en av Europas största festivaler för klassisk musik. En nyhet vid årets festival är att kompositörer tonsätter forskning om hållbarhet.

 
Se film med Carolin Seiferth om tonsättningen av hennes forskning.

I slutet av augusti var det dags. Inom ramen för den nya satsningen Baltic Sea Science Lab under Östersjöfestivalen har nio unga forskare runt Östersjön och lika många unga kompositörer haft workshopar kring hur forskning om Östersjön och hållbarhet kan tonsättas. Resultatet är nio nya musikverk som framfördes i Radiohuset av musiker från Sveriges Radios Symfoniorkester i de tre forskningsföreställningarna Sense of Place, Emergence och One Health. Publiken fick uppleva tre korta varianter på varje tema.

 

Fyra verk med forskare vid Stockholms universitet

Av de nio forskare vars forskning tonsatts är fyra verksamma vid Stockholms universitet. Det är Gabriel Freitas och Kyra Spaan, båda doktorander vid Institutionen för miljövetenskap; Åsa Nilsson Austin, postdoktor vid Östersjöcentrum, och Carolin Seiferth, doktorand vid Stockholm Resilience Centre. Bland forskarna finns även Agnes Olin som nyligen lämnat Stockholms universitet efter att ha varit postdoktor vid Institutionen för ekologi, miljö och botanik.

 

Öländsk vattenbrist har tonsatts

Öländsk landskap med får i förgrunden
Carolin Seiferth forskar om hur vattenbrist hanteras på Öland, främst inom jordbruket. Foto: Carolin Seiferth

Carolin Seiferth doktorerar inom hållbarhetsforskning där hon studerar vattenbrist på Öland och strategier för att hantera vattensituationen på ett hållbart sätt. Den som tonsatt Carolins forskning är den finske kompositören Sampo Kasurinen.

– Det har varit jätteroligt att jobba tillsammans med Sampo, och någonting väldigt nytt för mig. Jag spelade i ett band när jag gick på högstadiet och vi skrev våra egna låtar – och därför var det väldigt kul att få tillbaka musiken på det här sättet i min vardag.

Carolin berättar att Sampo delade sina idéer kring kompositionen med henne och regissören Elisabet Ljungar efter att hon hade berättat om sin forskning.

– Det var kul att höra hur Sampo uppfattar min forskning kring vattenbrist på Öland på ett musikaliskt sätt – och hur man kan förpacka den lilla texten jag skrev i en klassisk komposition som förmedla känslor bättre än alla mina artiklar.

Hur kändes det att få höra musikverket för första gången?

– Jag var väldigt nyfiken från början – man vet ju hur vattenbrist ser ut, men inte hur den låter! Sampo hade många olika idéer för kompositionen som han delade med mig varje gång vi träffades på nätet, och när det var dags att lyssna på hans första komposition hade jag svårt att hålla mig på kontorsstolen.

Carolin Seiferth vid första repetitionen i Radiohuset
Carolin Seiferth vid första repetitionen i Radiohuset 26 maj. Foto: Sveriges Radio

– Det var en riktig höjdpunkt att höra den första repetitionen med musikerna på Radiohuset; att lyssna på musiken och förknippa varje ton med en av de många berättelser och upplevelse från mitt fältarbete på Öland!

 

Intog scenen med ett stort leende

När vi talar med Carolin dagarna efter konserten 25 augusti är hon nöjd med resultatet.
– Sampo och jag lyckades verkligen komponera och skriva en dialog mellan musik och vetenskap, en dialog mellan mig och musikerna på scen, men också mellan oss på scen och publiken. Det känns att vi även lyckades kommunicera emotioner – att man bli rädd för vattenbrist – men också berörd av vår berättelse. Jag är väldigt nöjd med resultatet.

Caroline Seiferth presenterar sin forskning på scenen
Carolin Seiferth presenterar sin forskning på scenen tillsammans med musiker från Sveriges Radios Symfoniorkester. Foto: Arne Hyckenberg

Hur kändes det att stå på scenen?
– Jag var väldigt nervös en, två dagar innan konserten men sedan hade vi vårt genrep och det kändes bra att vara på scen med de fem professionella musikerna. Jag kände mig bara glad att det snart var dags att med publiken dela vad vi har förberett under nio månader. När det slutligen var dags och stråkinstrumenten började spela hade jag ett stort leende i ansiktet.

Kan du ta med dig detta in i din fortsatta forskning?
– Absolut! Att jobba tillsammans med Sampo och Elisabet var roligt och värdefullt eftersom jag fick tänka kring min forskning väldigt annorlunda. Därför vill jag också gärna jobba vidare med en konstnärlig ingång i min forskning – för att sprida allt jag har lärt mig från våra aktörer på Öland samt för att sprida kunskap och hopp kring klimatförändringarna!

 

 

Samtal med forskare inför föreställningarna

Innan föreställningarna anordnades ett introduktionssamtal i Radiohuset. Varför ska musik och vetenskap mötas? I samtalet deltog två forskare från Stockholms universitet, Anna Sobek, professor vid Institutionen för miljövetenskap, och Thorsten Blenckner, docent vid Stockholm Resilience Centre. I samtalet deltog även regissören Elisabet Ljungar som arbetar med Baltic Sea Festival Science Lab.

För två år sedan kontaktade Emma Nyberg, projektledare för Östersjöfestivalen, Thorsten Blenckner då hon önskade utvidga Östersjöfestivalen till att också framställa forskning tillsammans med musik. Thorsten föreslog att även Anna Sobeck skulle inkluderas i arbetet och tillsammand bollade de tre förslag till upplägg för projektet. Det blev en utlysning så forskare som ville delta kunde ansöka. Av de sökande valdes sedan nio stycken ut att delta.

Anna Sobek
Anna Sobek.
Foto: Rikard Kihlström

– Projektet känns väldigt roligt och spännande. Det är något nytt och det öppnar för nya vägar att förmedla forskning, säger Anna Sobek.

Vad har du för förhoppning med Baltic Sea Festival Science Lab?
– Jag hoppas att de som lyssnar ska lämna föreställningen med nya tankar. Att det väcker något hos oss, att det får oss att uppleva, tänka och känna något som blir kvar. Vi hoppas på att kunna visa på hopp, som är en central del av projektet.

 

Ta del av föreställningarna

25 augusti
Intro och modererat samtal: Varför ska musik & vetenskap mötas?
Föreställning 1: SENSE OF PLACE

26 augusti
Föreställning 2: EMERGENCE
Föreställning 3: ONE HEALTH

Se inspelningarna från Baltic Sea Festival Science Lab på Berwaldhallen Play

 

En av Europas största festivaler

Östersjöfestivalen i Sveriges Radios konserthus Berwaldhallen är en av Europas största festivaler för klassisk musik och presenterar artister, ensembler och dirigenter på högsta nivå. I över tjugo år har Östersjöfestivalen varit en mötesplats där konsertupplevelser blandas med initiativ för en mer hållbar Östersjöregion.
Läs mer om Östersjöfestivalen

Mer läsning

”Musik och vetenskap förenas i Östersjöfestivalens konsert: När en liten fisk skapar stor förändring” om hur spiggen påverkar ekosystemet i Östersjön och hur vissa områden kan stå emot spiggvågen. Nu gestaltas Agnes Olins forskning med musik.
”Forskning om skärgårdsvikar blir musik”, Åsa Nilsson Austin får sin forskning tonsatt.
”The sound of co-production”, about water scarcity on Öland – Carolin Seiferth’s work as a piece of music.
”Department students among nine selected for quirky sci-art experiment”, about the research of Gabriel Freitas and Kyra Spaan.