Gemensam satsning för hållbarheten på campus

Den 19 juni skrev Stockholms universitet och Akademiska Hus gemensamt under en avsiktsförklaring avseende hållbarhetsfrågor. Den undertecknades av rektor Astrid Söderbergh Widding och Caroline Arehult, vd för Akademiska Hus.

Caroline Arehult, vd för Akademiska Hus, och rektor Astrid Söderbergh Widding skriver under avsiktsförklaringen avseende hållbarhetsfrågor. Foto: Anette Gärdeklint Sylla

Stockholms universitet hyr majoriteten av sina lokaler av Akademiska Hus och syftet med avsiktsförklaringen är att tydliggöra parternas gemensamma ambitioner inom hållbarhetsarbetet och att konkretisera samverkansformer och strategiska samverkansområden i det kommande utvecklingsarbetet.

Bakgrunden är att parterna har ett gemensamt intresse för hållbarhetsfrågor och är övertygade om att gemensamma målsättningar och aktiviteter är grunden till ett framgångsrikt hållbarhetsarbete. En god och hållbar campusmiljö främjar också inlärning, prestation och välbefinnande, menar båda.

– Ibland är en avsiktsförklaring bara ett tomt dokument, men i det här fallet känner jag mig trygg med att det här är något som är konkret och siktar framåt. Det bekräftar ett samarbete som redan finns, sade Astrid Söderbergh Widding, rektor för Stockholms universitet, när hon och Caroline Arehult, vd för Akademiska Hus, skrev under avsiktsförklaringen i Bloms hus på Frescati under midsommarveckan.

– Processen med att ta fram det här viktiga dokumentet har varit väldigt värdefull. Det blir roligt att fortsätta arbetet med de handlingsplaner och aktiviteter som väntar, sade Caroline Arehult.

Minska energianvändningen

För att minska sin miljöpåverkan har Stockholms universitet och Akademiska Hus kommit fram till flera strategiska samverkansområden. Det handlar till exempel om att minska energianvändningen och göra den klimatneutral och att alltid utreda behovet av nya lokaler i samband med nybyggnad eller ombyggnad. När det gäller avfallshantering sker ett ökat fokus på utsortering av plast. Båda parter ska också gemensamt verka för utveckling av gröna miljöer och ökad biologisk mångfald på campus.

För att främja social hållbarhet finns en gemensam strävan efter att skapa trygga utemiljöer och utveckla mötesplatser som främjar både social och fysisk utveckling.

Magnus Breitholtz. Foto: Anette Gärdeklint Sylla

Med på mötet i Bloms hus fanns också representanter från både universitetet och Akademiska Hus.
– Den här avsiktsförklaringen är något som vi har arbetat med länge, det är roligt att vi båda är redo att ta tag i frågorna på allvar, nu kan vi göra skillnad, sade Serhat Ok, fastighetschef på Akademiska Hus.

Magnus Breitholtz, rektorsråd med operativt ansvar för miljö och hållbar utveckling vid Stockholms universitet, lyfte fram att samarbete mellan alla sektorer och aktörer i samhället är viktigt för att lösa den klimatutmaning som världen står inför:

– Det här är en viktig dag. Lyckas vi med att minska energiförbrukningen samt att bedriva vår verksamhet på ett mer effektivt sätt och därmed inte vara beroende av lika stora ytor som tidigare, så hoppas jag att det inte bara kommer att det kommer att leda till minskade klimatutsläpp, utan också märkas rent ekonomiskt. Jag hoppas också att andra typer av åtgärder, som till exempel insatser för att öka den biologiska mångfalden på våra campusområden, kommer att märkas rent fysiskt i vardagen, sade Magnus Breitholtz.

Minska energianvändningen och att alltid utreda behovet av nya lokaler i samband med nybyggnad eller ombyggnad. Det är några av punkterna i avsiktsförklaringen som skrevs under av Caroline Arehult, vd för Akademiska Hus, och rektor Astrid Söderbergh Widding. Foto: Anette Gärdeklint Sylla

Mer information och läsning

Avsiktsförklaring avseende hållbarhetsfrågor (278 Kb)

Stockholms universitets arbete med klimat och miljö