Stockholms universitet

Gymnasiearbeten i kemi på Stockholms universitet

Under höstlovet pågick intensiv aktivitet på Arrheniuslaboratoriet, där ett gäng gymnasieelever genomförde laborationer som ska ligga till grund för deras individuella gymnasiearbeten. Eleverna har kunnat välja mellan åtta olika projekt som utförs under handledning av en doktorand från Kemiska sektionen på Stockholms universitet.

Laboratoriemiljö
Två gymnasieelever labbar. Foto: Karin Jonsson

Cecilia Stenberg samordnar projektet och hon berättar att det är första gången som det här projektet genomförs i så pass stor skala. 

– Tidigare har elever hört av sig direkt till forskare och bett om att få komma hit och få handledning i gymnasiearbeten i kemi. Men i år har vi planerat för specifika projekt som kan utföras här på Stockholms universitet och vi har samarbetat med Vetenskapens hus, som har tagit emot intresseanmälningarna, säger Cecilia Stenberg.  

Alla åtta valbara projekt har en koppling till grön kemi, vilket innebär att kemiska föreningar och synteser ska utformas för att vara så miljövänliga som möjligt. Ett av projekten går ut på att undersöka hur ett lim som är utvecklat från växter och räkskal beter sig. De två ämnen som studeras är lignin, som finns hos växter, och kitosan, som man kan utvinna ur räkskal. Doktoranden Yasmini Portes är handledare för två av eleverna. Hon visar hur de kan göra för att det inte ska bildas luftbubblor i pipetten när de ska dra upp vätska ur provrören och vägleder eleverna genom laborationen. 
 
– Varför tror ni att det ena limmet blev tjockare än det andra? undrar Yasmini. 

– Kanske har inte de olika vätskorna reagerat med varandra fullt ut, säger en elev och föreslår att de ska göra ett nytt prov, med högre koncentration av kitosan. 

Eleverna som genomför sitt gymnasiearbete på Stockholms universitet säger att de har blivit tipsade av sina lärare att ansöka om att genomföra arbetet här. De tycker att kemi är ett roligt ämne och att dagens laborationer ger mersmak inför framtida studier. 

– Syftet med projektet är att gymnasieelever ska få prova på vad universitetsstudier inom ämnet kemi kan innebära, samtidigt som det är ett tillfälle för doktoranderna att ägna sig åt undervisning, säger Cecilia Stenberg. 

Efter avslutad laboration har eleverna handledning av doktoranderna vid ytterligare ett tillfälle innan det är dags att skriva själva gymnasiearbetet. Längre fram i vår kommer eleverna tillbaka till universitetet för att presentera sina resultat. Då ska de ha med sig posters som kommer ställas ut på Arrheniuslaboratoriet. 

– Det blir ytterligare ett sätt för dem att få en inblick i hur en forskare arbetar för att presentera sitt arbete, avslutar Cecilia Stenberg. 
 
Är du intresserad av att genomföra ditt gymnasiearbete i kemi på Stockholms universitet? Du hittar mer information här!

Gymnasiearbeten på Stockholms universitet är ett samarbete med Kemilärarnas Resurscentrum och Vetenskapens hus