Johan Brandt ny kommunikationschef vid Stockholms universitet

Stockholms universitet har utsett Johan Brandt till chef för kommunikationsavdelningen med tillträde den 1 mars 2021. Det innebär att Johan Brandt nu lämnar rollen som vd för kommunikationsbyrån Geelmuyden Kiese.

Porträttbild av Johan Brandt.
Johan Brandt. Foto: Anna-Karin Landin.

– Det gläder mig att Johan Brandt blir vår nya kommunikationschef. Han har en stark meritlista, är en rutinerad ledare, vet hur man förverkligar strategier och förstår relationen mellan akademin, förvaltningen och omvärlden, säger universitetsdirektör Eino Örnfeldt.

Johan Brandt har en gedigen bakgrund i kommunikations- och mediabranschen med meriter från bland annat Gullers Grupp 2010–2017 och Dagens Nyheter 2000–2010. I nästan fyra år har han varit vd och partner för den svenska delen av den nordiska kommunikationsbyrån Geelmuyden Kiese med ca 120 medarbetare.

– Jag ser fram mot att vara med och utveckla kommunikationen för Sveriges största lärosäte som nu aktivt flyttar fram positionerna både vad gäller forskning och utbildning. Det har aldrig varit viktigare att bidra till ett långsiktigt hållbart samhälle som bygger på kunskap. Dessutom är det spännande med den internationalisering som sker i samarbete med andra universitet, säger Johan Brandt.