Kärleken sitter till stor del i hjärnan

Ett hjärta som bankar, svettningar och minskat behov av mat och sömn. Vad är det egentligen som händer i kroppen och hjärnan när vi blir förälskade och vad är kärlek? Vi ställde några frågor till Håkan Fischer som är professor i humanbiologisk psykologi och expert på hjärnan och känslor.

Två personer studerar en skärmbild från hjärnavbildning i magnetkamera
Håkan Fischer och Lisa Skedung studerar en skärmbild från hjärnavbildning i magnetkameran vid Stockholm University Brain Imaging Centre (SUBIC). Foto: Jens Olof Lasthein

Vad är kärlek?

– Kärlek är en komplex och mångdimensionell känsla som innebär en stark emotionell bindning och djup affektion till en annan individ. Det är en blandning av känslomässiga, beteendemässiga och fysiologiska upplevelser, ofta kännetecknat av en kombination av intimitet, passion och åtagande.

– Kärlek kan manifesteras i olika former, såsom romantisk kärlek, kärlek mellan föräldrar och barn, vänskaplig kärlek, och obetingad kärlek, var och en med sina egna distinkta egenskaper och uttryck. Den är grundläggande för mänskliga relationer och anses vara en av de starkaste mänskliga känslorna, drivande allt från parbildning och reproduktion till skapandet av djupa och varaktiga mänskliga bindningar.

Vad händer i hjärnan när man blir kär?

– När man blir kär aktiveras hjärnans belöningssystem där dopamin och neuropeptider såsom oxytocin och vasopressin frisätts, vilket skapar känslor av lycka, eufori och en stark dragningskraft till den person man är förälskad i.

Vad är det för skillnad mellan förälskelse och kärlek?

– Förälskelse är det initiala stadiet av stark attraktion och idealisering av den andra personen, medan kärlek är en mognare form av känslomässig bindning som utvecklas över tid, grundad på ömsesidig respekt, förståelse och engagemang.

Vilka är de olika kärleksfaserna?

– De olika kärleksfaserna inkluderar förälskelse (intensiv initial attraktion), byggande av en relation (utveckling av en djupare bindning och ömsesidighet) och stabilisering (där relationen når en mogen nivå av engagemang och långsiktig samhörighet). Lite olika faser beroende på vilken teori man utgår ifrån.

Något nytt inom forskningen på ämnet?

– Inom den senaste forskningen utforskas bland annat kärlekens biologiska aspekter och dess effekter på hälsa. Det finns indikationer på att stabil kärlek kan förbättra fysiskt och psykiskt välbefinnande, minska stress och främja hjärnans neuroplasticitet, vilket kan stärka de neurologiska banorna för positiva känslor och empati.

Läs mer om Håkan Fischers forskning

Ta del av en föreläsning av Håkan Fischer om kärlek i hjärnan

Håkan Fischer gästar "I hjärnan på Louise Epstein" i avsnittet "Vad händer i hjärnan när man blir kär"

Ta del av fler nyheter från Stockholms universitet