Kemister tackades för tillverkning av handsprit

Våren 2020 tillverkade kemisterna vid Stockholms universitet 22 000 liter handsprit för akuta behov inom vården. Nu har de officiellt tackats för sina insatser.

Diplom till medverkande i spritillverkningen
Ehsan Hadi, Tamara Church och Konstantin Kriechbaum i labbet i mars 2020.
Foto: Konstantin Kriechbaum

I mars 2020 var sjukvården under stort tryck på grund av pandemin. Kemister vid Stockholms universitet funderade på hur de kunde hjälpa till. Berit Olofsson, professor i organisk kemi och sektionsdekan, kontaktade Danderyds sjukhus för att höra vilka behov de hade, och fick veta att det hade akut brist på handsprit och skyddsutrustning. Den 17 mars 2020 skickade Berit Olofsson ut en förfrågan till de naturvetenskapliga institutionerna vid universitetet om att samla in den skyddsutrustning de kunde avvara för omgående leverans till sjukvården. I mejlet fanns även en förfrågan ometanol, isopropanol, väteperoxid och glycerol samt dunkar och flaskor, som samlades in för tillverkning av egen handsprit enligt WHO:s recept.

Produktion påbörjades samma dag

Redan samma dag påbörjades produktionen av handsprit i två kemilaboratorier vid universitetet. Samtidigt pågick insamling av engångsartiklar och flaskor med handsprit. Till kvällen kunde Danderyds sjukhus hämta bland annat tre flyttlådor med handsprit på pumpflaskor, 200 förpackningar handskar, 40-50 ansiktsmasker, 200 munskydd och 100 liter egentillverkad handsprit. Det var starten på 3,5 veckor av handspritstillverkning vid Stockholms universitet.

Stöd av externa aktörer

Arbetet expanderade gradvis till arbete i fem parallella laboratorier som tillsammans producerade 3 000 liter per dag, det vill säga nästan industriell skala. Förutom att använda den etanol och andra ingredienser som fanns tillgängliga vid Stockholm universitet köptes även etanol från Naturhistoriska riksmuseet. Efter att tillverkningen fått uppmärksamhet i sociala medier, tidningar och tv erbjöd sig flera aktörer att hjälpa kemisterna. GE Health, Absolut Vodka och Runa Vodka bidrog med etanol, Försvarets materielverk med väteperoxid, Petrolia med plastdunkar och Brandmännens solidaritetsrörelse skötte transporter.

När kemiindustrin skalade upp sin produktion kunde universitetets kemister lagom till påsken lägga produktionen på is. Då hade runt 100 personer producerat hela 22 000 liter handsprit.

Tackades av rektor

Alla som deltog i tillverkningen av handsprit fick ett diplom undertecknat av rektor.

I början av december var det dags att på Fakultetsklubben officiellt tacka kemisterna för deras insatser. Rektor Astrid Söderbergh Widding tackade alla som var inblandade i tillverkningen och beskrev den som ett bra exempel på hur universitetet kan göra insatser som har stor samhällsrelevans. Astrid Söderbergh Widding berättade hur stolt hon var över kemisterna och sade att hon passar på att skryta om deras insatser så fort tillfälle finns. Vicerektor Henrik Cederquist tackade även för kemisternas insatser och påpekade att Stockholms universitet under en period var den enda leverantören av handsprit till vården och omsorgen i Stockholmsområdet.

Professor Berit Olofsson omgiven av Anders Svenssson, FMV, och Fredrik Borelius, Absolut Vodka.

Sedan var det dags att dela ut diplom och en present (i form av små flaskor med handsprit) till alla kemister som medverkat och ytterligare några personer vid universitetet som bidragit i arbetet. Diplom delades även ut till externa aktörer som hjälpt till på olika sätt, som Absolut Vodka och Försvarets materielverk.

Läs även: Kemister blandade handsprit för akuta behov inom sjukvården