Premiär för klassikerpodden Verket

Idag är det premiär för Anekdots nya podd Verket, en podd om klassiker som görs i samarbete med Nationalmuseum och Litteraturbanken.

Har du någonsin funderat över vad som gjort en historisk målning, roman eller dikt till en klassiker? Ett sånt där verk som skär genom historien, hittar nya läsare och betraktare och ständigt nya sätt att tala till oss? Idag är det premiär för Anekdots nya klassikerpodd Verket. I podden diskuteras, upplevs och analyseras några av kulturhistoriens viktigaste mästerverk. Vad handlar alla dessa verk om och vad kan de egentligen säga oss idag? Allt reds ut i samtal med ledande konst- och litteraturhistoriker, författare och konstnärer.

Verket är ett samarbete mellan bildningsmagasinet Anekdot, Nationalmuseum och Litteraturbanken, i syfte att sprida humanistisk kunskap till en bred allmänhet. Samtalen leds av Anna Jansson och Paulina Helgeson.

Lyssna på avsnitt #1 | I rörelse – av Karin Boye

Lyssna på avsnitt #2 | Karl XII:s likfärd – av Gustaf Cederström

Om Anekdot

Anekdot är det digitala bildningsmagasinet där Sveriges bästa humanioraforskare berättar, förklarar och fördjupar. Magasinet lanserades i februari 2019 som en redaktionell utveckling av Bildningspodden, en folkbildande podcast som hade premiär redan 2015 och sedan dess hunnit bli en av landets populäraste poddar i sin genre. Anekdot är ett samarbete mellan Humanistiska fakulteten vid Stockholms universitet och Kungliga Vitterhetsakademien med syfte att sprida humanistisk, akademisk kunskap till en bred allmänhet. Redaktionen sitter på Stockholms universitets campus.

Läs mer om Anekdot.se