Professor Frida Beckman om Nobelpristagaren Louise Glück

Frida Beckman, professor i litteraturvetenskap vid Institutionen för kultur och estetik, kommenterar 2020 års Nobelpristagare i litteratur.

Den amerikanska poeten Louise Glück (1943-) har tilldelats årets Nobelpris i litteratur. Motiveringen till utmärkelsen lyder ”för hennes omisskännliga poetiska röst, som med sträng skönhet gör den enskilda människans existens universell”.

Frida Beckman
Foto: Ingmarie Andersson

–Louise Glücks poesi blandar ett enkelt språk och sparsmakad form med både det allmänmänskliga och det mytiska och sammanför så det vardagliga och det storslagna, det lilla och det stora i allt levande. I detta känns hennes dikter ofta tillgängliga och förtjänar att läsas flera gånger. Här liknar hon Emily Dickinson (1830-1886), en av de poeter hon ofta ses som arvtagare till.

Van pristagare

Glück, som publicerade sin första diktsamling 1968, har givit ut sammanlagt 12 diktsamlingar och har redan tidigare fått en mängd prestigefyllda priser såsom Pulitzerpriset och National Book Reward. Tidigare i år tilldelades hon Tranströmerpriset.