Stockholms universitet på plats 176 i THE-rankningen

Stockholms universitet rankas i år på plats 176 i Times Higher Education World University Rankings, som listar världens främsta lärosäten, jämfört med plats 183 år 2020.

Stockholms universitet Frescati
Stockholms universitet Frescati. Foto: Ingmarie Andersson

Rankningen, som årligen publiceras av THE World Universities Insights Limited bygger på enkäter till utvalda personer samt statistik utifrån 13 indikatorer inom dessa fem områden; däribland undervisning, forskning, forskningsinflytande, internationell utblick samt bidrag och forskningspengaranslag.

Bäst rankat bland svenska universitet är Karolinska Institutet, med plats 39. Övriga svenska universitet som återfinns på topp 250-listan är Lunds universitet på plats 116, Uppsala universitet på plats 131, samt Göteborgs universitet på plats 185.

University of Oxford toppar listan för sjätte året i rad.

Läs mer om THE-rankningen

THE World University Rankings 2022