Vad händer när forskning möter nyskriven musik?

Unga forskare och tonsättare gestaltar forskning om Östersjön och hållbarhet på ett unikt sätt i tre forskningsföreställningar den 25–26 augusti. Som student har du 50 procent rabatt.

Foto: Pixabay

Forskning möter klassisk musik i Östersjöfestivalens experimentella smältdegel Baltic Sea Festival Science Lab, där nio unga forskare och nio unga kompositörer träffas i workshopar och gestaltar forskning om Östersjön och hållbarhet på ett helt nytt sätt.

Workshoparnas resultat bildar de tre forskningsföreställningarna Sense of Place, Emergence och One Health som framförs tillsammans med musiker ur Sveriges Radios Symfoniorkester. Publiken får uppleva tre korta varianter på varje tema och i slutet av varje helhet möts deltagarna för en moderatorledd gemensam diskussion om Östersjön och anledningar till att känna hoppfullhet.

Under föreställningarna kommer flera forskare från Stockholms universitet att få sin forskning tonsatt: Gabriel Freitas och Kyra Spaan, båda doktorander vid Institutionen för miljövetenskap, Agnes Olin, postdoktor vid Institutionen för ekologi, miljö och botanik, Åsa Nilsson Austin, postdoktor vid Stockholms universitets Östersjöcentrum, och Carolin Seiferth, doktorand vid Stockholm Resilience Centre.

Erbjudande från Baltic Sea Festival Science Lab till studenter

Sveriges Radios konserthus Berwaldhallen och Östersjöfestivalen erbjuder dig som student 50 procent rabatt på föreställningarna i Radiohuset, Studio 2 den 25-26 augusti (ord.pris 120 kr). Ange rabattkod ”sciencelab” vid köp via balticseafestival.com där du också kan läsa mer om projektet.

Rabatten gäller endast på ordinarie pris och kan ej kombineras med studentrabatt eller övriga rabatter. Koden skrivs in på balticseafestival.com i slutet av bokningsförfarandet.

Samtal med forskare från Stockholms universitet i anslutning till föreställningarna:

Fredag 25 augusti kl 16: Varför ska musik och vetenskap mötas?

Introduktionssamtal.

Medverkande forskare från Stockholms universitet: Anna Sobek, professor i miljökemi vid Institutionen för Miljövetenskap, och Thorsten Blenckner, docent i limnologi vid Stockholm Resilience Centre.

Plats: Radiohuset, Studio 2.

Fredag 25 aug kl 21: Nattligt samtal – Vad händer utanför ”comfort-zonen”?

Forskare och musikskapare har mycket gemensamt i sin arbetsprocess. Kreativitet och ett kritiskt och nyfiket prövande bryter ny mark och skapar grogrund för lösningar, insikter och konstnärligt skapande. Varför är det så viktigt att gå utanför sin “comfort zone”? Hur ska vi göra för att hitta lösningarna på framtida ännu okända utmaningar?

Medverkande forskare från Stockholms universitet: Sofia Lodén, docent i franska vid Romanska och klassiska institutionen.

Plats: Nedre foajén, Berwaldhallen

En av Europas största festivaler

Östersjöfestivalen i Sveriges Radios konserthus Berwaldhallen är en av Europas största festivaler för klassisk musik och presenterar artister, ensembler och dirigenter på högsta nivå. I över tjugo år har Östersjöfestivalen varit en mötesplats där konsertupplevelser blandas med initiativ för en mer hållbar Östersjöregion. Miljöarbete, ledarskap, vetenskap och demokrati har alltid varit viktiga delar av festivalen, vid sidan av musiken.

Forskningsföreställningarna under Baltic Sea Festival Science Lab

Östersjöfestivalen 2023

Mer läsning

Artikeln ”Musik och vetenskap förenas i Östersjöfestivalens konsert: När en liten fisk skapar stor förändring” om hur spiggen påverkar ekosystemet i Östersjön och hur vissa områden kan stå emot spiggvågen. Nu gestaltas Agnes Olins forskning med musik.

Artikeln ”Forskning om skärgårdsvikar blir musik”, Åsa Nilsson Austin får sin forskning tonsatt.

The article ”The sound of co-production”, about water scarcity on Öland – Carolin Seiferth’s work as a piece of music.

The article ”Department students among nine selected for quirky sci-art experiment”, about the research of Gabriel Freitas and Kyra Spaan.