Har du en fråga som inte besvaras här kan du kontakta Patrick Svensson
Fråga: Varför ska man välja Arbetsplatstjänsten inklusive hårdvara?
Svar:
- Hårdvaruservice ingår
- Central hantering av inköpet via Raindance ger minskad administration
- IT-avdelningen hanterar hela livscykelhanteringen
- Logistik i samband med leverans
- Återtag ingår
- Avyttring ingår
- IT-avdelningen tillhandahåller information för budgetering och när datorn behöver bytas ut
- Möjlighet till lånedator ingår
Fråga: Avser det här de Arbetsplatsdatorer som vi idag hyr via IT-avdelningen?
Svar: Det avser datorer anslutna till Arbetsplatstjänsten inklusive hårdvara som levereras efter årsskiftet. Den utrustning som redan används idag påverkas inte under sin livscykel.
Fråga: Är det institutionerna själva som ska lägga in dessa i SFI-registret from 2023 eller tar IT-avdelningen den handläggningen?
Svar: IT-avdelningen har hand om hela livscykelhanteringen och datorerna kommer att ligga i IT-avdelningens SFI-register.
Fråga: Kommer vi fortsätta få service av Arbetsplatstjänsten?
Svar: Ja, så länge ni är användare av Arbetsplatstjänsten.
Fråga: Kommer kostnaden för tjänste-delen av Arbetsplatstjänsten justeras för år 2023?
Svar: Nej, det finns inga planer för en förändring av tjänstekostnaden för Arbetsplatstjänsten för 2023.
Fråga:
Hur ska vi budgetera för nuvarande hårdvarukostnader?
- Vi behöver veta löptiden/avbetalningsplanen för vår befintliga utrustning för att veta när vi kan räkna med att gå över till den nya ”modellen” helt och hållet.
- Är det möjligt att få fram ett liknande underlag för nuvarande utrustning för varje dator vi debiteras i nuläget?
- Finns ett SUA3-underlag med specificerad utrustning per användare (eller beställningsnummer) och löptid eller antal månader kvar för varje nuvarande arbetsplatstjänstdator?
Svar: Varje institution behöver budgetera kostnaden utefter hur många datorer som behöver bytas ut under 2023.
Ett underlag med information om vilka och hur många datorer som behöver bytas ut kommer att tillhandahållas från IT-avdelningen.
Fråga: Finns en prislista på hårdvara samt kringutrustning?
Svar: Ja, en prislista finns på Medarbetarwebben.
Fråga: Visst äger institutionen hårdvaran när vi betalar för den?
Svar: Precis som tidigare kommer hårdvaran att ägas av SU och finnas i IT-avdelningens SFI-register. Skillnaden är att tidigare så fördelades betalningen av hårdvaran över tre år och framöver debiteras institutionen/motsvarande hela kostnaden under inköpsåret.
Fråga: Kan vi fortsätta använda utrustningen efter tre år?
Svar: Som tidigare bör hårdvaran bytas ut efter tre år vilket främst beror på säkerhetsaspekter och säkerställande av god funktionalitet.
Fråga: Vad är det för garantivillkor och hur länge gäller det?
Svar: Garantin gäller i tre år.