Beställningsförfarande

  1. Tentamensbeställningar görs en termin i förväg, till exempel tentamensbeställningar som ska schemaläggas under hösttermin 2024 görs under vårtermin 2024. Sista datumet för att beställa tentor är:
    • För hösttermin (HT): 31 mars
    • För vårtermin (VT): 30 september
    Beställningar tas även emot löpande efter sista datumet för respektive termin har passerat (se punkt 4 för särskilt förfarande).   
  2. Institutioner beställer tentamenstillfällen enligt instruktioner i TE Exam. Observera att en tentamensbokning i TE Exam kan endast avse en och samma tentamen som skrivs d.v.s. det är inte möjligt att använda sig av flera tentamenslydelser eller varianter i form av olika antal frågor eller skrivtid till en och samma bokning. Detta gäller även vid kompletteringstentor som också behöver läggas in som separata beställningar.
  3. Vid beställningen anges minst tre olika datum för det önskade tentamenstillfället. Tentamensservice prioriterar något av de tre önskade datumen. Alternativt datum sker efter överenskommelse med institution vid perioder eller dagar med hög tryck. Tänk på följande vid önskan på datum:
    -  Om möjligt, ange något av önskemålen på dagar med mindre tryck, det vill säga undvik de tre sista vardagarna i respektive terminsdel. 
    -  Omtentor kan inte önskas till de sista dagarna i respektive terminsdel. De exakta datumen meddelas via nyhetsbrev inför schemaläggningen för den terminen. 
    -  Beställningar som avser omtentor för en hösttermin men som önskas till datum som infaller under vårterminen behöver innehålla ordet HTÅÅ (där ÅÅ står för årtal t.ex. HT24) för att tentamensservice ska kunna schemalägga dem i förväg före vårterminens ordinarie schemaläggning. Ett visst antal datum under vårterminen öppnas upp i förväg för bokning av ovannämnda tentor och meddelas via nyhetsbrev inför schemaläggning för den höstterminen. 
    -  Ta även i beaktning de ordinarie och särskilda deadlines som gäller för inlämning av tentamenshandlingar, sista datumet för anmälan i Ladok och listor med studenter som skriver anpassad tentamen, samt att skrivna tentor kan som tidigast skickas nästkommande arbetsdag. Antalet arbetsdagar påverkas av kläm- och röda dagar som infaller måndag till fredag. 
    -  Vid beställningar av tentor som inte får krocka med varandra behöver institution säkerställa att önskade datum som läggs in på en tentabeställning inte överlappar med något av de önskade datum som läggs in på de andra tentabeställningarna.
    OBS! helgdagar och övriga datum som meddelas som otillgängliga inför varje schemaläggning får inte anges som ett önskemål då de inte utgör ett giltigt alternativ. Schemaläggning av dessa beställningar kan försenas/inte garanteras då beställningen inte är komplett. Det är institutionen som ansvarar för att beställningen är komplett. 
  4. Vid senare beställning, det vill säga en beställning som görs efter att sista datumet för den aktuella terminen har passerat, ska institutionen ange minst fem olika datum för det önskade tentamenstillfället. Om de datumen inte är tillgängliga kommer tentamensservice i samråd med institutionen komma fram till ett passande datum i det befintliga schemat. Behandlingstiden är upp till en månad men under lågintensiva perioder handläggs sent inkomna beställningar snabbare. Beställningen är färdighandlagd när tentamen är publicerad mot schemat. 
  5. Datumen som beställningar schemaläggs i är preliminära tills att publiceringen sker mot schemat i TimeEdit. Datum och tid fastställs vid publiceringen och då kan aktivitetstillfällen i Ladok skapas. Publiceringstillfällena är:
    • För HT: 30 april
    • För VT: 31 oktober 
  6. Vid beställningen anges ett förväntat antal skrivande studenter och längd på tentamen. Antalet studenter ska uppskattas väl och bör inte ändras i efterhand då det försvårar schemaläggningen. En bra uppskattning av studentantalet utifrån tidigare års registreringar och anmälningar är högst önskat, då det är en starkt bidragande faktor till att alla som beställer får deras önskade datum för tentorna. 
  7. Minimumlängd på tentamen är 1 timme och maxlängd (ordinarie skrivtid) på tentamen är 5 timmar dagtid och 4 timmar kvällstid. Bokningen sker endast på heltimmar d.v.s. 1, 2 timmar, 3 timmar o.s.v. (t.ex. är det inte möjligt att önska en tentamen på 3 timmar och 30 minuter eller 4 timmar och 20 minuter. Tänk på att vid uppdelade tentor måste den första delen vara minst en timme lång.
  8. Möjligheten att ha olika upplägg (t.ex. skrivtid, hjälpmedel) för olika delar av tentor är begränsad och behöver godkännas i förväg för att kunna ordnas av oss. Detta gäller även prov och hybridtentor som består av en digital- och pappersdel.  Kontakta oss med information om upplägget på tentamensservice@su.se
  9. Maxantal digitala platser är 530 inklusive platser för studenter som skriver anpassad digital tentamen. Om det behövs fler digitala platser eller om tentamen har en längre skrivtid behöver tentamen delas upp till flera tillfällen och läggas in som separata beställningar. 
  10. I beställningen i TE Exam ska institutionen bl.a. ange följande information:
    • Kurskod
    • Kursnamn
    • Språk som tentamens ges på
    • Format (papperstentamen eller digital salstentamen.)
    • Tillåtna hjälpmedel och annan information som ska vara synlig för studenter i kursschemat anges i fältet ”Studentinformation”
    • Fältet ”Tentamensvärdsinformation” lämnas tomt då information till tentamensvärdar anges i blanketten för tentamensinformation. Denna blankett och övrig information gällande förfarande i sal skickas via mail till: tentamenslydelse@su.se samtidigt som tentamenshandlingarna skickas in. Klicka här för läsa mer om inlämning av tentamenshandlingar.

För en lista med fullständig information som behöver fyllas i TE Exam: klicka här för att komma till lathunden för att göra en beställning i TE Exam.

Sent inkomna beställningar/ändring av befintliga beställningar

Observera att schemaläggning kommer att baseras på de önskade datum som angavs i beställningen senast vid sista datum för att ha lämnat in beställningarna för respektive termin. Inga ändringar av studentantal, längd, tentamenstyp och datumönskemål/intervall kan göras på redan inskickade beställningar under tiden schemaläggning pågår (april respektive oktober). Sent inkomna beställningar som läggs in i TE Exam och önskemål om ändringar av befintliga beställningar inskickade per mejl kommer att behandlas efter 30 oktober respektive 30 april. Sent inkomna beställningar behöver ha fem giltiga datumalternativ för att vi ska kunna få in dem i det redan lagda tentamenschemat. Under tentamenstoppar är det ofta fullbelagt efter publiceringsdatumet. Behandlingstid för ändringar och sent inkomna beställningar är upp till en månad men under lågintensiva perioder behandlas beställningar snabbare. Handläggningen är klar när tentamen är publicerad mot schemat. 

Avbeställning

Avbeställning sker via e-post till tentamensservice@su.se OBS! Ange beställningens ID-nummer i TE Exam. 

Funderingar eller övriga frågor?

Kontakta: tentamensservice@su.se