Möt Elias, tidigare student på fristående kurs

Elias visste att han ville jobba med människor. Att läsa till en kandidat i psykologi vid Stockholms universitet blev hans väg till arbeten inom Kriminalvården och socialtjänsten, där han får bidra till att förbättra för andra och för samhället.

Utvecklingspsykologi och rättspsykologi har för Elias del gett användbar kunskap för de områden han arbetar med idag.

— Från utvecklingspsykologin fick man insyn i de olika utvecklingsfaserna i livet, från barn till vuxen. Rättspsykologin var också jätteintressant. Man fick förklaringar till beteenden som kriminalitet, missbruk, varför det kan finnas vissa attityder hos människan och att den bakgrund man har spelar roll för hur det sen blir.

Foto av Elias som står framför en tegelbakgrund.
Elias har tagit en kandidatexamen och jobbar nu med att hjälpa personer ur kriminalitet. Foto: Privat.

Hur har du användning av din utbildning i psykologi?

— Det jag främst tar med mig från utbildningen är att jag har fått en förståelse för hur människan fungerar. Och att jag inte dömer människor eftersom att jag förstår att det finns en bakgrund till alla våra beteenden. Det är nog det som har varit mest värdefullt.

Psykologi blev vägen till att hjälpa andra

Dags att söka till VT 2025

Är du också sugen på att läsa psykologi? Ansökan till VT 2025 är öppen 16 september till 15 oktober, och du ansöker direkt på antagning.se.

Hitta din utbildning i psykologi