Sömnen påverkar hur gammal du känner dig

Att känna sig sömnig kan öka ens ålder med tio år. Forskare vid Stockholms universitet har upptäckt att sömnen påverkar hur gammal man känner sig. Studien är publicerad i den vetenskapliga tidskriften Proceedings of the Royal Society B.

Sovande man. Foto: Anna Koldunova från Mostphotos
Foto: Anna Koldunova från Mostphotos

Längtar du ibland efter den energi och vitalitet som du hade när du var ung? Hur gammal man känner sig är inte en oviktig känsla – den är starkt relaterad till objektiva hälsoresultat. Tidigare forskning har visat att känna sig yngre än sin faktiska ålder är förknippat med ett längre och friskare liv. Det finns till och med forskningsstöd för att subjektiv ålder kan förutsäga faktisk hjärnålder, där de som känner sig yngre har yngre hjärnor.

– Med tanke på att sömn är avgörande för hjärnans funktion och det allmänna välbefinnandet bestämde vi oss för att undersöka om sömn kan påverka hur gammal man känner sig, säger Leonie Balter, forskare vid Psykologiska institutionen, Stockholms universitet.

I den första studien fick 429 personer mellan 18 och 70 år svara på frågor om hur gamla de kände sig, hur många dagar under den senaste månaden som de inte hade fått tillräckligt med sömn, och hur sömniga de var. Resultaten visade att för varje natt med otillräcklig sömn under den senaste månaden kände sig deltagarna i genomsnitt 0,23 år äldre.

Leonie Balter. Foto: Henrik Dunér

I en andra studie undersökte forskarna hur sömnbrist påverkade hur gammal man känner sig. Här fick deltagarna (186 deltagare i åldrarna 18 till 46 år) minska sin sömn till endast fyra timmar per natt under två nätter. Vid ett annat tillfälle fick de sova ut ordentligt under två nätter, med nio timmar i sängen varje natt.

Efter sömnbristen kände sig deltagarna i genomsnitt 4,4 år äldre jämfört med när de hade sovit ut. Sömnbristens effekt på den subjektiva åldern var starkt kopplad till hur sömniga deltagarna kände sig. Att känna sig extremt alert var relaterat till att känna sig fyra år yngre än sin faktiska ålder, medan extrem sömnighet var relaterat till att känna sig sex år äldre än sin faktiska ålder.

– Det innebär att om man går från att känna sig alert till att känna sig sömnig så ökar ens subjektiva ålder med hela tio år, säger Leonie Balter. Hon konstaterar att konsekvenserna för vårt dagliga liv är tydliga:

– Sömnen är viktig om man vill känna sig ung. Att sova bra och känna sig ung främjar en mer aktiv livsstil och gör det lättare att engagera sig i beteenden som främjar en god hälsa, eftersom känslan att vara ung och pigg är viktig för vår motivation och vilja att vara aktiva.

Läs studien

Balter, J. T., & Axelsson, J. (2024). Sleep and subjective age: Protect your sleep if you want to feel young. Proceedings of the Royal Society B, 291(2019). doi: 10.1098/rspb.2024.0171