Under utbildningen

Här finner du information som rör dina studier hos oss.

Här samlar vi information för dig under studietiden.

 

Tentamen

Här hittar du information om tentamensanmälan, placering i skrivsal, tentamensregler och andra frågor som rör tentamenshanteringen vid Romanska och klassiska institutionen. 

För alla salstentor och för vissa hemtentor tillämpas anonym rättning, det vill säga läraren sätter betyg utan att veta vem studenten är. För dessa tentamenstillfällen är anmälan via Ladok student.ladok.se obligatorisk. När du anmäler dig får du en personlig kod som kvitto på din anmälan. 

På de digitala examinationer på distans med stöd av realtidsströmning som genomförs vid Romanska och klassiska institutionen följs universitetets regler för digital examination på distans med stöd av realtidsströmning.

Utrustning och förberedelser

  • Att gå en onlinekurs innebär att du som student själv ansvarar för att ha rätt teknisk utrustning samt en fungerande, stabil internetuppkoppling.
  • Digital examination på distans med stöd av realtidsströmning kräver att du har en dator (med internetuppkoppling och mikrofon) samt en extern kamera.
  • Om din kamerabild slocknar är ditt prov ogiltigt och du måste skriva om det vid nästa provtillfälle.
  • Hörlurar är endast tillåtna vid hörförståelseprov.
  • Det är mycket viktigt att du i god tid före provet provar ut hur du ska sitta och placera webbkameran, så att det ser ut som på bilden längre ner. Det är inte läge att göra detta samma dag som provet. Om du är osäker, provsitt, ta en bild och skicka den till studentexpeditionen (expedition.romklass@su.se) så kan de bedöma om allt ser korrekt ut.

Innan provet börjar: ID-kontroll och skärmnamn

  • Logga in senast 30 minuter innan provet börjar. Zoomlänken till provet hittar du under ”Planeringar” på kursens Athenasida.
  • Ha din ID-handling till hands när du loggar in. Under den digitala examinationen sker en personuppgiftsbehandling i form av en ID-kontroll. ID-kontrollen görs av en tentavakt i ett separat Zoomrum, så att övriga inte ser din ID-handling. Godkända ID-handlingar är körkort, pass och ID-kort med aktuell giltighetstid.
  • Använd ditt fullständiga namn (förnamn och efternamn) som skärmnamn i Zoom.

Under provet: Hur en digital examination går till

  • Proven görs med hjälp av videokonferensverktyget Zoom kombinerat med Itslearnings/Athenas provfunktion. Efter att du visat ditt ansikte och din ID-handling för tentavakt ska du stänga alla andra program och webbfönster på din dator. En extern webbkamera ska placeras snett bakom dig, så att tentamensvakterna hela tiden ser vad du gör samt vad som är på din skärm. Den externa webbkameran ska vara ansluten till din dator. Alternativt (i stället för en extern webbkamera) kan du använda din telefon eller surfplatta med Zoom. Din mikrofon ska vara påslagen under hela provet.
  • På ditt bord bredvid datorn får du inte ha böcker, papper, telefon och dylikt, utan endast dryck och förtäring. Så här ska det se ut:
     
    Bild på hur en digital examination skall se till
  • Provet blir synligt under ”Planeringar” på kursens Athenasida när provet börjar, förutsatt att du har anmält dig till provet i Ladok. Tentavakten kommer att meddela lösenordet till provet muntligt (via mikrofon) i samband med att provet blir synligt.
  • Om du vill ställa en fråga till tentavakten eller anmäla toalettbesök, kommunicerar du med tentavakten via mikrofonen. Chattfunktionen i Zoom kommer att vara avstängd. Du ska hela tiden ha Athenasidan på din skärm.
  • Du kommer att kunna hoppa fram och tillbaka mellan frågorna i provet, så att du till exempel kan gå tillbaka till en tidigare fråga. När du har skrivit in lösenordet till provet börjar tiden till provets slut räknas ned. Ha koll på tiden!

Observera följande:

  • Misstanke om fusk rapporteras till studierektor och kan leda till disciplinära åtgärder.
  • Tentavakterna antecknar alla misstänkta beteenden, t.ex. att man öppnar en annan webbsida under provet eller börjar titta på sin telefon. Tentavakterna har också möjlighet att använda verktyget ”pin” i Zoom för att växla till helskärmsläge för enskilda studenter.

Du anmäler dig till tentamen via Ladok. Logga in med ditt universitetskonto på student.ladok.se och välj ”Aktuell utbildning” där du kan se vilka tentamina som är öppna för anmälan.
För att kunna delta vid tentamen behöver du vara föranmäld. Anmäl dig till tentamen innan sista anmälningsdag. Du ser sista anmälningsdag för din tentamen i Ladok. och att du inte får skriva tentamen om du glömt att anmäla dig. För vissa hemtentor krävs dock ingen anmälan.

För att få tillgång till din placering vid salstentamen, besök:

Centrala tentamensinformationen

Tre veckor (15 arbetsdagar) efter tentamensdatum ser du ditt betyg i Ladok student.ladok.se. Rättade salstentor beställs från Studentexpeditionen
Studentexpeditionens öppettider och kontaktuppgifter

Hemtentor finns ej vid Studentexpeditionen utan endast hos ansvarig lärare. 

För hemtentor ser rutinerna lite olika ut och det är därför viktigt att du hör efter med kursansvarig lärare vilka instruktioner som gäller för just din kurs. 

Om du tilldelats ett underkänt betyg måste du antingen göra en omtentamen, eller en komplettering för att få möjlighet till ett godkänt betyg. Observera att komplettering endast gäller hemtentor, ej salstentor. Möjligheten till komplettering anges i kursplanen. Om komplettering är aktuell så måste du följa de anvisningar som läraren lämnat på den rättade skrivningen. För att skriva omtentamen måste du anmäla dig på nytt till det aktuella omtentatillfället.
Om du har fått ett godkänt betyg på din tentamen, men har missat något, eller några obligatoriska moment, bör du snarast möjligt ta kontakt med ansvarig lärare för att få instruktioner om vad du behöver göra för att kompensera din frånvaro. Ditt betyg kommer inte att rapporteras in i Ladok förrän du lämnat in ersättningsuppgifter eller på annat sätt kompenserat utelämnade åligganden.
Om du ska skriva en omtentamen i form av en hemtentamen ska du kontakta kursansvarig lärare för information om nästa omtentamenstillfälle.

 

Tillgodoräknande

Du kan ansöka om att få tillgodoräkna dig högskolepoäng från en liknande utbildning du redan har. Du måste vara student vid Stockholms universitet, och därmed antagen till en kurs för att kunna ansöka. Att du ansöker innebär inte automatiskt att du får högskolepoäng tillgodoräknade. Kontakta din studievägledare för vidare information om hur man ansöker.

Handläggningstiden för tillgodoräknande är c:a 1-2 månader. Vid terminsstart och terminsavslut har vi extra hög arbetsbelastning. Du kommer skriftligen att meddelas om beslutet. Beslut om tillgodoräknande kan överklagas.”

Har du frågor om tillgodoräknande?

Om du undrar över något kring tillgodoräknande, kontakta våra studievägledare i respektive ämne.

Information om tillgodoräknande av studier och yrkesverksamhet »

 

Studera med funktionsnedsättning

Om det krävs särskilda åtgärder för att du ska kunna genomföra kursen, klicka här för mer information 

Kontaktperson på Romanska och klassiska institutionen är studievägledaren. Observera att du måste vara ute i god tid med din anmälan för att kunna anpassa examination och undervisningen till dina specifika behov.

 

Här kan du läsa mer om olika stipendier du kan söka som student på Romanska och klassiska institutionen.

Stipendier på Romanska och klassiska institutionen

 

Vid Romanska och klassiska institutionen ser vi gärna att studenterna är engagerade i sin utbildning. 
Studentrådet vid institutionen bevakar studenternas intressen inom utbildningen, och har även representanter i institutionsstyrelsen. Studentrådets främsta uppgift är att vara studentens eget verktyg när det gäller att föra fram åsikter: små som stora.
Studentrådet är länken mellan studenter och institutionen. Ta kontakt med studentrådets styrelse!

Studenrådet vid Romanska och klassiska institutionen (Romklass)

Stockholms universitets studentkår (SUS) är den största av de tre kårerna och förespråkar alla studenter vid SU centralt. De organiserar studenter som vill påverka sin utbildning samt företräder studenters intressen när universitetet tar olika beslut. Du kan delta i eller arrangera olika evenemang och aktiviteter genom kårföreningar samt student/doktorandråd.

Om du har problem kopplat till din utbildning så ger SUS studentombud stöd gällande studenträttigheter och studentinflytande vid en utredning eller rent informativt. Studentombuden finns till för att erbjuda information om studenters rättigheter som skyldigheter. Detta gäller vid såväl disciplinära ärenden som frågor gällande din utbildning. Studentombuden företräder inte studenter och närvarar inte vid möten, däremot tillför dem med information inför dessa sammanträdanden.

Du kan hitta mer information på SUS hemsida via länken https://www.sus.su.se/ombud. Vid trakasserier och diskriminering hänvisas studenter till Lika villkor på Stockholms universitet som kan nås per mail likavillkor@su.se.

 

Ett ansvarsfullt och etiskt förhållningssätt och agerande är en del av god vetenskaplig sed och ingår som en del av utbildningen på Romanska och klassiska institutionen. Därför har vi tagit fram en uppförandekod. 

Syftet med uppförandekoden är att bidra till en god arbetsmiljö för anställda och studenter. Den ska även främja arbetet med en systematisk kvalitetsutveckling. 

Som medarbetare och student förväntas du i fysiska och digitala möten samt på sociala medier att: 

  • vara uppmuntrande mot andra och bidra till en bra arbetsmiljö för alla, vilket främjar utveckling av såväl människor som kunskap 
  • använda yttrandefriheten under ansvar som din rättighet att debattera åsikter, tankar, politisk övertygelse, samhällsfrågor av olika slag 
  • diskutera sakfrågor och inte gå till personangrepp eller hot 
  • behandla alla du har kontakt med på ett respektfullt sätt 
  • inte kränka någon, varken student eller lärare/handledare/annan anställd 
  • inte utsätta någon för ett obehagligt bemötande och fälla otrevliga kommentarer 
  • följa vår policy mot sexuella trakasserier 
  • följa vår policy mot diskriminering/trakasserier

BESLUT Institutionsstyrelse 2019-09-24 

Romanska och klassiska institutionen ligger i Södra Huset på Campus Frescati. Vissa av undervisningslokaler och seminarierum finns i i anslutning till vår institution, på plan 4 och 5, hus B och C (Södra huset).

Lokalerna vid universitetet anges, med vissa undantag, med bokstäver följt av tre siffror. Bokstäverna och den första siffran betecknar vilken hus och vilken våning lokalen ligger i. De två efterföljande siffrorna specificerar vilket rum det rör sig om.

 

Kontakt

Studentexpedition - franska, antik grekiska och latin
Studentexpedition - Spanska & portugisiska
Studentexpedition - Italienska
Studierektor
På denna sida