Tema 2017 - Språkstörning
Årets tema för Specialpedagogikens dag den 15 mars är Språkstörning, där vi under dagen kommer att presentera aktuell forskning inom området. Årets utländska föreläsare är Julie Dockrell från Institute of Education, University College London, som presenterar olika evidensbaserade insatser för språkstöttning i förskola och skola. Docent Christian Waldmann (Linnéuniversitetet) talar om hur vi tillämpat Julies forskning i Sverige. Ulrika Ådén, barnläkare och professor (Karolinska Institutet) berättar om sin forskning som studerar utveckling hos för tidigt födda barn, särskilt hjärnans utveckling och de olika konsekvenser som kan uppstå och vad som kan skydda det lilla barnet. Lisen Kjellmer, lektor, leg. logoped, Ph.D. (Specialpedagogiska institutionen) tar upp forskning inom förskola och skola. Specialpedagogiska Skolmyndigheten (SPSM) delger oss hur de kan stödja lärare och förskollärare i arbetet med barn och elever med språkstörning.
Program
Lokal: Aula Magna (se karta nedan)
8.00 | Kaffe och registrering | |
9.00-9.10 | Introduktion | Diana Berthén, prefekt vid Specialpedagogiska institutionen |
9.10-9.50 | Från kuvös till skola. Hjärnans utveckling hos för tidigt födda barn |
Ulrika Ådén, barnläkare och professor, Karolinska Institutet |
9.50-10.20 | "The Improvements" – improvisationsteater och musik |
|
10.20-10.50 | Paus | |
10.50-11.30 | Språkliga profiler hos barn med autismspektrumtillstånd utan intellektuell funktionsnedsättning |
Liselotte Kjellmer, lektor, leg. logoped, Ph.D. Specialpedagogiska institutionen |
11.30-13.00 | Lunch på egen hand | |
13.00-13.30 | På vilka sätt kan vi stödja lärare i arbetet med barn och elever med språkstörning |
Pia Rehn, rådgivare, Specialpedagogiska skolmyndigheten |
13.30-14.30 |
Språkutvecklande undervisning: lärmiljöer, lärtillfällen och interaktioner
|
Christian Waldmann, FD, Docent i nordiska språk, Institutionen för svenska språket, Linnéuniversitetet |
14.30-15.00 | Kaffe | |
15.00-16.10 |
Language support in the classroom: Why do we need it and what should it look like?
|
Julie Dockrell, professor, |