Flygande taxibilar och framtidens uppkoppling i 3D - så bygger vi morgondagens nätverk

Satelliter, drönare och höghöjdsplattformar förändrar snabbt hur vi kommunicerar. De gör det möjligt att nå ut till platser som tidigare saknat täckning. Men föråldrade regler hotar att bromsa utvecklingen. En ny studie pekar på att lagar och regler kring radiospektrum och luftrum behöver moderniseras – och det snabbt. För att vi ska kunna dra full nytta av den nya tekniken krävs både smartare regler och internationellt samarbete.

long exposure photograph of road and cars at night
Photo: Unsplash - Marc-Olivier Jodoin
 

Himlen blir allt mer uppkopplad – och trång

Det vi kallar icke-markbundna nätverk (eller NTN, som står för non-terrestrial networks) omfattar bland annat satelliter i låg omloppsbana, obemannade flygfarkoster (UAV:er) och plattformar som svävar på hög höjd (HAPS). Dessa tekniker kan förbättra kriskommunikation, erbjuda internet i luften och nå avlägsna områden som annars saknar uppkoppling.

Om vi ska bygga en uppkopplad framtid måste vi lägga grunden redan idag

Men för att det ska fungera behövs moderna regler. Dagens lagar och tekniska riktlinjer är ofta anpassade till markbaserade nät och saknar stöd för det tredimensionella nätverk som nu växer fram ovanför oss.

"Om vi ska bygga en uppkopplad framtid måste vi lägga grunden redan idag", säger Bengt Mölleryd, senioranalytiker på SPIDER och en av studiens författare.

 

Så begränsar spektrumregler dagens teknik

Radiospektrum är nödvändigt för att kunna sända och ta emot trådlös information. Men dagens sätt att hantera frekvensband är ofta stelbent och inte så väl anpassat till snabb teknikutveckling.

Studien pekar ut tre centrala problem:

  • Brist och fragmentering: Spektrum är uppdelat mellan olika användningsområden, och reglerna är ofta gamla. Det gör det svårt för nya aktörer att komma in på marknaden.
  • Bristande samordning: Utan samarbete mellan länder och aktörer riskerar olika system att störa varandra – till exempel mellan satelliter, flygplan och mobilnät. 
  • Dåligt anpassade tillståndsmodeller: Regler som kräver fasta tillstånd hindrar innovation och gör det svårt att testa nya lösningar.

Forskarna bakom studien föreslår att vi ska införa mer flexibla och teknikneutrala regler, där flera aktörer kan dela på frekvenser – särskilt i band som inte används så mycket idag.

 

Juridiska luckor för uppkoppling i luften

Även de juridiska ramarna behöver ses över. I dag är det oklart vilka regler som gäller för nätverk som rör sig mellan nationellt luftrum och internationella höjder.

Studien pekar på flera brister:

  • Otydlig luftrumsreglering: Nationella lagar gäller nära marken, medan internationella regler styr högre höjder. Det skapar gränsdragningsproblem.
  • Ingen gemensam rättslig ram: NTN berör både telekom, luftfart och rymdfart – men ingen lagstiftning täcker alla dessa områden.
  • Ansvar och licenser: Ju fler som använder NTN, desto viktigare blir det att reglera ansvar, säkerhet och störningshantering.
 

Så kan vi gå vidare, för en fungerande framtid

Forskarna bakom studien föreslår tre vägar framåt:

  • Tänk framåt i lagstiftningen. Regler måste tas fram i takt med tekniken – inte först när problemen uppstår.
  • Samarbeta över gränser och sektorer. Ingenjörer, forskare, myndigheter och företag behöver arbeta tillsammans.
  • Testa nytt i praktiken. Genom pilotprojekt och regulatoriska testbäddar kan nya regler prövas i verkligheten.

Läs mer

Vill du läsa hela studien?

Du hittar den i Telecommunications Policy via DOI:

10.1016/j.telpol.2024.102875
 

 

eventNewsArticle

standard-article

false

{
  "dimensions": [
    {
      "id": "department.categorydimension.subject",
      "name": "Global categories",
      "enumerable": true,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "department.categorydimension.tag.Keywords",
      "name": "Keywords",
      "enumerable": false,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "department.categorydimension.tag.Person",
      "name": "Person",
      "enumerable": false,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "department.categorydimension.tag.Tag",
      "name": "Tag",
      "enumerable": false,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "webb2021.categorydimension.Category",
      "name": "News Category (Webb 2021)",
      "enumerable": true,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "webb2021.categorydimension.Label",
      "name": "Etiketter (Webb 2021)",
      "enumerable": true,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "webb2021.categorydimension.Label.en",
      "name": "Labels (Webb 2021)",
      "enumerable": true,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "webb2021.categorydimension.Keyword",
      "name": "Keywords (Webb 2021)",
      "enumerable": false,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    }
  ]
}