Ämnesdidaktiska nätverk

STLS forskningsprojekt bedrivs inom åtta ämnesdidaktiska nätverk som koordineras av lektorer och doktorander under handledning vetenskapliga ledare. Här får du en kort presentation av de olika nätverken och hittar kontaktuppgifter till ansvariga personer.

De ämnesdidaktiska nätverken anordnar också möten med andra projekt och genomför textseminarier och workshops tillsammans. Syftet är att stödja och utveckla projekten.

Nätverket i engelska och moderna språk koordinerar och leder projekt i främmande språk. Exempel på genomförda projekt är “Från monologer till dialoger” som undersökte uppgiftskonstruktion för muntlig interaktion i språkklassrummet. Ett annat är “Hur förstår eleven objektet?” som fokuserade på elevers användning av objektspronomen i fransk- och tysktexter. Vårt pågående ramprojekt undersöker hur kollaborativt skrivande kan utveckla skrivundervisning.
 
I nätverket erbjuds möten i olika former, till exempel seminarier och workshops som syftar till att stödja och utveckla våra projekt.

Kontakt

Nätverksledare: Jessica Berggren
E-post: jessica.berggren@edu.stockholm.se

Koordinator i nätverket: Anna Green, Silvia Kunitz, Karina Pålsson Gröndahl.

I förskolenätverket koordineras ramprojekt med inriktning mot förskoledidaktik och i nuläget fokuserar vi på barns språk och kommunikation. Tillsammans utforskar vi hur förskollärare kan utveckla undervisning och förhållningssätt som gynnar barns språklärande och kommunikativa förmågor, särskilt i språkligt heterogena förskolegrupper. 

Nätverket träffas i olika former, till exempel workshops, gemensamma möten där vi designar för lärande i förskolan eller analyserar dokumentation.

Kontakt 

Nätverksledare: Petra Petersen
E-post: petra.petersen@buv.su.se

Koordinator i nätverket: Tove del Gaiso.

Matematiknätverket koordinerar och leder projekt med inriktning mot både grundskolans och gymnasieskolans undervisning i matematik.

Exempel på projekt som har genomförts eller fortfarande pågår är: 

  • Introduktion av trigonometriska begrepp på gymnasiet (Anna Whitlocks gymnasium, Stockholm) 
  • Algebra genom mönster (Järla skola, Nacka och Norra Ängby, Stockholm) 
  • Matematikundervisning nära elevers uppfattningar (Fryshusets gymnasium, Stockholm och Rinkebyskolan, Stockholm)

I nätverket erbjuds möten i olika former, till exempel handledning, workshops och textseminarier som syftar till att stödja deltagande lärares arbete och att utveckla de enskilda projekten.

Kontakt 

Nätverksledare: Attila Szabo
E-post: attila.szabo@edu.stockholm.se

Koordinatorer i nätverket: Johannes Berggren och Martin Nyman.

Nätverket i naturvetenskap och teknik koordinerar och leder projekt med inriktning mot grund- och gymnasieskolans biologi, kemi, fysik, naturkunskap och teknikämnen.

Projekt som genomförts handlar till exempel om hur undervisning kan stödja elevers förståelse för funktionalitet och ändamålsenlighet när de programmerar. Andra exempel på projekt är vad som kännetecknar kunnandet i att formulera undersökningsbara frågor inom naturvetenskap – och hur undervisningen kan stödja elever i att utveckla ett sådant kunnande.
 
I nätverket erbjuds möten i olika former, till exempel workshops och textseminarier som syftar till att stödja och utveckla projekten.

Kontakt 

Nätverksledare: Per Anderhag
E-post: per.anderhag@su.se

Koordinatorer i nätverket: Andre Bürgers, Birgit Fahrman, Maria Sundler, Maria Weiland, Mattias Wickberg, Sara Planting-Bergloo och Sebastian Björnhammer.

PREST-nätverket koordinerar och leder FoU- och ramprojekt med inriktning mot skolans praktisk-estetiska ämnen; bild, slöjd, musik, idrott och hälsa, hem- och konsumentkunskap samt drama och dans. Nuvarande FoU-projekt handlar om återkoppling avseende elevers estetiska arbetsprocesser och uttryck i bildämnet samt på vilket sätt återkoppling bidrar till utveckling av ämneskunnande i hem- och konsumentkunskap. 

Nuvarande ramprojekt, ”Att ge och ta i PREST-ämnen – återkoppling i samspel och materiella villkor”, undersöker relationen mellan materialets roll och den återkoppling som ges i klassrumssituationen. Preliminära resultat från ramprojektet visar på vikten av att göra regelbundna mikrobedömningar som aspekter av formativ bedömning i PREST-ämnen. Även den materiella inramningen och den materiella dimensionen, har stor betydelse för hur klassrumsinteraktioner och bedömningssituationer påverkas.     

I nätverket erbjuds möten i olika former – till exempel workshops, datasessioner och textseminarier – som syftar till att stödja och utveckla projekten.  

Kontakt 

Nätverksledare: Camilla Gåfvels
E-post: camilla.gafvels@konstfack.se

Koordinatorer i nätverket: Jonas Asplund, Eva-Lena Forslind, Mikael Persson och Hanna Skarelius.
 

SO-nätverket koordinerar och leder projekt med inriktning mot skolans samhällsorienterande ämnen; samhällskunskap, historia, religionskunskap, geografi – men också gymnasieämnen som filosofi, psykologi, juridik, företagsekonomi och sociologi. 

Nätverkets pågående ramprojektet undersöker hur grafiska illustrationer, såsom diagram och modeller, förstås och kan användas inom samhällskunskapsundervisning. I relation till nätverket genomförs för närvarande också tre olika FoU-projekt inom ämnena samhällskunskap och filosofi. 

I nätverket arbetar vi med olika typer av möten som syftar till att stödja och utveckla projekten på olika vis. Det kan exempelvis handla om textseminarier, workshopar eller gemensamt analysarbete.

Kontakt 

Nätverksledare: Mattias Björklund
E-post: mattias.bjorklund@su.se

Koordinatorer i nätverket: Ann-Sofie Jägerskog och Jenny Rosengren.

Nätverket för svenska och svenska som andraspråk koordinerar och leder projekt med inriktning mot skolans svenskämnen; svenska och svenska som andraspråk och mot ämnet modersmål.

Exempel på pågående projekt är: 

  • Konsten att sätta punkt (åk 1–-3) 
  • Grammatik för skrivande (gymnasiet) 
  • Skönlitterära textuniversum (alla skolformer)

I nätverket erbjuds möten i olika former, till exempel workshops och textseminarier som syftar till att stödja och utveckla projekten.

Kontakt 

Nätverksledare: Anna-Maija Norberg
E-post: anna-maija.norberg@edu.stockholm.se

Koordinatorer i nätverket: Ann Ohlsson, Björn Kindenberg och Deni Beslagic.

Det yrkesdidaktiska nätverket koordinerar och leder projekt med inriktning mot gymnasieskolans och vuxenutbildningens yrkesämnen. 

Exempel på FoU-projekt som genomförts är “Från utsida till insida – att förstå inflammationsprocesser” inom Omvårdnadsprogrammet och på avslutade ramprojekt “Yrkesrelaterade beräkningar för yrkeskunnande”. Pågående ramprojekt är “Integrerad undervisning för yrkeskunnande”, för närvarande med lärare från Hantverksprogrammet och Naturbruksprogrammet och “Återkoppling inom yrkesämnen – ett samspel mellan deltagare och materiella villkor”.
 
I nätverket erbjuds möten i olika former, ibland i form av handledning men även gemensamma workshops och textseminarier. Alla mötesformer syftar till att stödja och utveckla projekten.

Kontakt 

Nätverksledare: Enni Paul
E-post: enni.paul@edu.su.se

Koordinator: Viveca Lindberg.

På denna sida