Mathias Blomberg och Line Ekman från Fryshusets gymnasium berättar om hur lärare kan problematisera och komplettera historiska narrativ för att skapa en mer mångfacetterad historieundervisning på gymnasiet.
Bilder kan skapa ett gemensamt språk på lika villkor. Det berättar Annika Drougge och Fredrik Morin i en utvecklingsartikel som de skrivit om sitt FoU-projekt.
Vilka kommunikativa strategier använder barn under en högläsningsaktivitet i förskolan? Och hur kan förskollärare främja deras möjligheter till ett aktivt deltagande?
Närmare 300 lärare och forskare samlades för att ta del av intressant och lärorik forskning. På Botkyrka kommuns webbplats kan du läsa ett kort sammandrag från dagen.
Hösten 2022 fick kollegorna Karin Knapp och Anna Grenholm FoU-medel från STLS för att under två läsår arbeta med undervisningsutveckling en dag i veckan.
Podden lyfter på ett lättillgängligt och populärvetenskapligt sätt fram forskningsresultat som fokuserar på olika aspekter av undervisning och lärande.
Årets värd är Botkyrka kommun. Syftet med konferensen är att bidra till lärarprofessionens vetenskapliga grund och beprövade erfarenhet genom att erbjuda en mötesplats för lärare och forskare.