Om STLS

Stockholm Teaching & Learning Studies – STLS, har i samverkan med Stockholms universitet och skolväsendets huvudmän utvecklats för att initiera, stödja och sprida lärarledda forsknings- och utvecklingsprojekt. STLS är också en del av den nationella försöksverksamheten ULF.

FoU-projekten handlar om frågor och problem som uppstår i klassrummets ämnesundervisning eller inom förskolans verksamhet. STLS ska fungera som en mötesplats för forskande lärare i olika ämnen och för förskollärare. 

Inom SLTS anordnas också seminarier för lärare och förskollärare som är involverade i forskning inom STLS samt den årligen återkommande Lärarnas forskningskonferens.

Syftet med STLS är att:

  • underlätta kontakter mellan forskare och lärare inom skolväsendet
  • initiera och genomföra FoU-projekt
  • skapa former för involvering av forskare i skolhuvudmannens FoU-arbete
  • utveckla modeller för FoU-arbete inom skolväsendet och som involverar lärare
  • utveckla former för rapportering och spridning av forskningsresultat.

Stockholm Teaching and Learning Studies (STLS) grundades 2009 som ett samarbete mellan Stockholms stad, Botkyrka kommun och Stockholms universitet med målet att initiera, stödja och sprida lärarledda forsknings- och utvecklingsprojekt. En grundpelare i STLS har sedan grundandet varit samverkan mellan skolans huvudmän och lärosätena där undervisningen beforskas utifrån professionens identifierade undervisningsutmaningar med undervisningsutveckling som mål. Undervisningsutvecklande forskning kännetecknas av att forskningen sker med och för lärare snarare än på lärare. 

Sedan grundandet har STLS vuxit och fler huvudmän har anslutit. I dagsläget är det Botkyrka kommun, Stiftelsen Fryshuset, Kunskapsskolan Sverige, Nacka kommun, Stockholm stad och Södertälje kommun vilka alla samverkar tillsammans med Stockholms universitet.

STLS leds av tre vetenskapliga ledare, knutna till Institutionen för ämnesdidaktik vid Stockholms universitet. De ämnesdidaktiska nätverken består av ett 30-tal lärare som deltar i, eller har genomgått, forskarutbildning. Det löpande arbetet sker i de ämnesdidaktiska nätverken som leds av en disputerad lärare. I de olika projekten deltar cirka 100 lärare. STLS verksamhet finansieras i huvudsak av skolhuvudmännen och Stockholms universitet i samverkan. 

STLS är också grunden för ett gemensamt avtal om samverkan kring praktiknära forskning inom ULF mellan skolhuvudmännen och Stockholms universitet. Statliga ULF medel bidrar därför till finansiering av forskningsprojekt knutna till STLS.

Sedan grundandet har STLS vuxit och allt fler skolhuvudmän har anslutit. Men vi vill samverka med ännu fler. STLS bygger på en stabild grund med fasta former för finansiering. Det ger bra förutsättning att bygga nya samarbeten på.

Skolhuvudmän som ingår i samarbetet idag:

  • Botkyrka kommun
  • Stiftelsen Fryshuset
  • Kunskapsskolan Sverige
  • Nacka kommun
  • Stockholm stad 
  • Södertälje kommun 
 

ULF försöksverksamhet

Sveriges regering fattade 2017 beslut om att minska glappet mellan forskning och utbildningsväsendet och gav i uppdrag till akademin att skapa försöksverksamheten ULF - Utveckling, Lärande och Forskning. Syftet var hitta bra sätt för akademi och skola att samarbeta kring forskning, skolverksamhet och lärarutbildning. Från och med 2025 kommer försöksverksamheten att permanentas.

Läs mer om ULF

På denna sida