Kavot Zillén höll föredragning om religiös diskrimining inför FN:s specialrapportör

När FN:s specialrapportör för religions- och trosfrihet, Nazila Ghanea, besökte Sverige i oktober 2023 hölls en viktig träff vid Institutet för mänskliga rättigheter i Lund. Vid detta tillfälle samlades en grupp utvalda experter för att diskutera religiös intolerans i Sverige. Bland dessa fanns Kavot Zillén, docent i offentlig rätt vid Stockholms universitet.

FN:s specialrapportör för religions- och trosfrihet är en oberoende expert som utnämns av FN:s råd för mänskliga rättigheter. Sedan förra året har Nazila Ghanea, som är en framstående professor inom internationell rätt och mänskliga rättigheter vid University of Oxford, haft denna ansvarsfulla position. Hennes akademiska arbete har djupa kopplingar till internationell människorättslagstiftning, och hon är välkänd som en auktoritet inom detta område.

Specialrapportören gör en betydande insats genom att genomföra besök i olika länder och publicera årliga rapporter som läggs fram för FN:s råd för mänskliga rättigheter och generalförsamlingen. Dessa åtgärder har som syfte att stärka och säkerställa respekten för individens rätt till religions- och trosfrihet i FN:s medlemsländer och att fördjupa förståelsen för de specifika situationer som rör religions- och trosfrihet i olika länder.

Under besöket i Sverige, den 11–20 oktober 2023, har Nazila Ghanea bland annat mött regeringstjänstemän, organisationer från det civila samhället, religiösa företrädare för trossamfund, trosbaserade aktörer samt akademiker i Stockholm, Malmö och Lund. Bland de frågor som har behandlats har det funnits en särskild fokus kring fall av religiös eller trosintolerans i det svenska samhället och vilka åtgärder som kan vidtas för att förbättra situationen.

Forskar om mänskliga rättigheter inom flera områden

Docent Kavot Zillén är en rättsvetenskaplig forskare anknuten till Barnrättscentrum vid Stockholms universitet. Hennes forskningsintresse är främst inriktat på medicinsk rätt, mänskliga rättigheter inom vården och barnrätt. År 2016 disputerade hon med en avhandling som belyser frågor relaterade till hälso- och sjukvårdspersonalens religions- och samvetsfrihet. Efter disputationen har hennes forskning också till stor del rört sig inom området religionsfrihet i olika kontexter, såsom missbruksvård, hygienföreskrifter inom vården, krav på särskild klädsel, abortvård, barns religionsfrihet, med mera.

Vid det arrangemang som Institutet för mänskliga rättigheter i Lund ansvarade för, höll Kavot Zillén en föreläsning med fokus på ämnet religion och diskriminering i Sverige. Under denna föreläsning berörde hon ämnen som islamofobi och barns religionsfrihet. Efter detta föredrag deltog Kavot tillsammans med andra experter i ett rundabordssamtal, vars huvudsyfte var att förse den särskilda rapportören med värdefull input rörande frågor om religiös intolerans i Sverige – ett ämne som kommit att få särskild internationell uppmärksamhet med anledning av koranbränningarna i landet.

Ghanea kommer att presentera sin rapport från landbesöket för rådet för mänskliga rättigheter i mars 2024.

Se pressmeddelandet på FN:s hemsida
Läs mer om Kavot Zillén