Open Access Week: Så kan du som forskare få rätt stöd

På Stockholms universitet uppmärksammas temat för årets Open Access Week genom att framhäva det stöd som finns för forskare och doktorander som vill arbeta öppet, samt genom att belysa de kostnader som universitetet varje år betalar för att läsa och publicera vetenskapliga artiklar.

Foto: Open Access Week

Årets tema för OA Week är "Community over Commercialization" och man vill därmed uppmuntra till "en uppriktig diskussion om vilka tillvägagångssätt för öppen forskning som prioriterar allmänhetens och den akademiska gemenskapens bästa intressen – och vilka som inte gör det."

Stockholms universitet uppmärksammar temat genom att framhäva det stöd som finns för forskare och doktorander, oavsett om det gäller hantering av forskningsdata eller vetenskaplig publicering.

Här har vi samlat länkar till stöd och aktuella nyhetsartiklar och poddavsnitt med mera. Läs mer:

Stockholms universitet uppmärksammar OA Week 2023