Om oss

Zoologiska institutionen grundades redan 1880 och har en lång historia av grundläggande och tillämpad forskning på djur. Vi bedriver framstående forskning på en rad spännande områden kring djurs biologi – alltifrån genomik till ekosystem, nervceller till beteende och evolution till bevarande.

Zoologiska institutionen är en vital och internationell miljö för forskning och utbildning. Vi bedriver internationellt erkänd forskning med såväl jästsvampar som insekter, fåglar, fiskar och däggdjur. Institutionen består av fem avdelningar i nära samverkan:

• ekologi
  • etologi
  • funktionell zoomorfologi
  • populationsgenetik
  • systematik och evolutionsforskning

Vi har även en forskningsstation (Tovetorp) söder om Stockholm med utmärkta faciliteter för olika fält- och laboratorieexperiment på däggdjur, fiskar, fåglar och insekter.

ZOOLOGISKA INSTITUTIONEN

• Antal anställda: 81