Per-Arne KarlssonSenior lecturer, Associate professor
Research projects
Publications
A selection from Stockholm University publication database
-
Undervisning och lärande i historia
2014. Per-Arne Karlsson.
BookVarför behöver ett modernt samhälle historia i skolan? Sedan 1800-talets slut har detta – på båda sidor av Atlanten – motiverats med behovet av en medborgarbildning i ett demokratiskt samhälle. Men oftast har elever bara ägnat sig åt att minnas och reproducera skolböckernas historier.
Per-Arne Karlsson visar dock att den internationella forskningen kring undervisning och lärande i historia gjort stora framsteg alltsedan de liberala 1960- och 70-talen. Strävan efter förnyelse i klassrummen gick hand i hand med alltfler forskares intresse för vad som hände i dessa klassrum.
Man konstaterade att elever faktiskt kan "tänka historia". Men detta är en kreativ process som kräver särskilda redskap och situationer. Det är en kreativ process som involverar både tankar och känslor i dialog med omgivningen. Historisk bildning fordrar både kunskap om "historiens historier" och förmågor att analysera dessa. Det fordrar en narrativ kompetens som involverar såväl identifikation med kulturarv som förmågan till emancipation.
Boken visar hur forskningen utvecklat en begreppsapparat, ett språk, för att beskriva och utveckla dessa processer. Rollövningar är en sådan undervisningsform som forskningen intresserat sig för. Författaren bidrar här med två egna undersökningar. Rollövningar fungerar som ramberättelser och öppna referensramar för flerperspektivism.
Per-Arne Karlsson är docent i ämnesdidaktik med inriktning historia vid Stockholms universitet. Han har varit verksam dels som forskare i historia och didaktik, dels som lärare inom grund- och gymnasieskolan samt inom högskola- och universitet. Han har även arbetat som författare till läroböcker i historia.
-
Epos
2008. Robert Sandberg (et al.).
Book -
Learning Trajectory Based Instruction - Plea for a Visible Progression in Teaching and Assessement of Historical Thinking
2019. Per-Arne Karlsson. NOFA7 Abstracts, 116-116
ConferenceProgress in research into Teaching and Learning History has produced a paradox and a challenge for history teachers and teacher candidates: the traditional image of a history curriculum overloaded with first order concepts has been supplemented with a large number of second order concepts and expected learning outcomes in terms of procedural knowledge. The USA federal standards describe 468 abilities in US History and 611 abilities in world history and this pattern is reflected in curricula internationally. Will the teacher candidates be able to master all these new concepts, or will they produce an overloaded and fragmented education? To address this challenge in the education of student teachers from 2013-18 I have used a learning trajectory as a framework and guidance for teaching. I suggest the concept of a learning trajectory for building connections between content knowledge and procedural knowledge, with the ultimate aim being a qualified historical thinking. Hypothetically, this concept offers acognitive tool for teaching and learning history with progression. In the paper I discuss the general concept, it's application to teaching history and some preliminary results of investigating the learning processes of teacher candidates in history.
Show all publications by Per-Arne Karlsson at Stockholm University