Dennis Mukwege vid Stockholmsbesöket. Foto: Henrik Düner

Doktor Dennis Mukwege, som startat och driver ett sjukhus för krigsoffer i Kongo, är en av årets mottagare av Right Livelihood Award, det "Alternativa Nobelpriset". Han får priset för att ha byggt upp Panzisjukhuset som främst arbetar med att ta hand om offer för kriget i Kongo som rasat sedan 1996. Över sex miljoner människor har dödats i kriget och över två miljoner människor är på flykt. Med risk för sitt eget liv har Dennis Mukwege outtröttligt höjt rösten för fred och aldrig tvekat att tala klartext om krigsherrarnas drivkrafter.

I samband med utdelningen av priset i början av december besökte Dennis Mukwege Psykologiska institutionen vid Stockholms universitet för ett öppet seminarium om trauma och traumabehandling. För fyra år sedantog Panzisjukhuset kontakt med Psykologiska institutionen och professor Lars-Göran Öst på kliniska avdelningen. Sjukhuset ville etablera kontakt med framstående forskare inom behandlingsområdet. Resultatet har blivit ett utvecklingsprojekt om traumabehandling, i samarbete med universitetet i Bukavu och forskare vid Psykologiska institutionen, Stockholms universitet.

Opererar flera kvinnor varje dag

Få personer har träffat så många traumaöverlevare som Dennis Mukwege, han opererar ofta åtta kvinnor en vanlig arbetsdag. På seminariet fick han tillfälle att diskutera trauma ur ett historiskt perspektiv, diagnostik, prevalens, behandling och personalvårdande åtgärder med forskare såsom Filip Arnberg, Maria Bragesjö, Barbro Wijma och Walter Osika.

Dennis Mukwege betonade att han vet mycket om kirurgi, men inte om psykologi. På Panzisjukhuset där han arbetar görs mycket i syfte att höja patienternas livskvalitet, men vad är effektivt frågade han sig? Hans slutsats är att det behövs välutbildade psykologer i klinisk psykologi samt forskare som kan hjälpa honom att undersöka behov, eventuella brister och åtgärder. Han betonade att han såg fram emot det fortsatta samarbetet.

Fortsatt samarbete Stockholm - Kongo

Det utvecklingsprojekt Psykologiska institutionen arbetar med har tre fokus: utbildning av psykologer, psykologisk behandling och forskning.  En manual för traumabehandling har nu tagits fram och nästa steg är nu att psykologerna använder sig av manualen, vilken kommer att ingå i en behandlingsstudie som Stockholms universitet ansvarar för.

– En del av forskningen kan starta omedelbart, eftersom det finns mycket data på sjukhuset idag som inte någon haft möjlighet att bearbeta. Varje månad kommer 250 kvinnor som varit utsatta för sexuell tortyr från hela södra Kongo till sjukhuset för att få vård. Vår plan är att börja med deskriptiva studier. Utbildningen hoppas vi kunna starta till våren, säger Gunilla Berglund som är forskare vid Psykologiska institutionen och en av tre forskare vid Stockholms universitet som deltar i forskningssamarbetet med universitetet i Bukavu.