Catrin Norrby ny prodekan vid Humanistiska fakulteten

Ny prodekan vid Humanistiska fakulteten 2024–2026 blir Catrin Norrby, professor i nordiska språk vid Institutionen för svenska och flerspråkighet. Hon ser fram emot att kunna få driva frågor som har med forskning att göra, till exempel hur fakulteten – inte minst på språksidan – ska kunna hävda sig i konkurrensen om forskningsmedel.

Catrin Norrby. Foto: Olivia Schlyter Holmström

Dekangruppen, eller dekanatet, leds av dekanus, som blir Stefan Helgesson från Engelska institutionen. Utöver prodekanen ingår även två vice-dekaner, Laura Alvarez Lopez, från Romanska och klassiska institutionen och Jonas Olson från Filosofiska institutionen.

En prodekan har en rad specifika uppdrag och arbetsområden

Prodekanen fungerar bland annat som ställföreträdande om dekanen är borta. Precis som vice-dekanerna har en prodekan dessutom en rad specifika uppdrag och arbetsområden. Catrin Norrby kommer bland annat att vara vice ordförande i Humanistiska fakultetsnämnden och ledamot i Områdesnämnden för humanvetenskap. En viktig del av arbetet blir också att ingå i olika beredningar och arbetsgrupper där mycket av Humanistiska fakultetens och det humanvetenskapliga områdets löpande arbete sker. Uppdragets omfattning är 60 procent.

Viktigt med goda villkor för medarbetarnas forskning

Catrin Norrby har alltid varit mycket intresserad av forskarutbildningsfrågor och frågor som handlar om hur man ska få och upprätthålla goda villkor för medarbetarnas forskning. Det är frågor som hon kommer att fortsätta att arbeta med som prodekanus.

– Jag vill till exempel gärna driva frågor som har med forskning att göra, som hur vi på humanistisk fakultet – inte minst på språksidan – ska kunna hävda oss i konkurrensen om forskningsmedel, förklarar hon.

Som prodekanus kommer Catrin Norrby att ha en central roll i BUF, Beredningen för forskarutbildning, som ligger på områdesnivå. En stor del av arbetet där handlar om att hantera kvalitetssäkringsfrågor, och då särskilt de pågående utbildningsgranskningarna och vilka åtgärder som dessa kommer att leda till. Hon ingår redan idag i arbetsgruppen HUGO, Humanistiska fakultetens arbetsgrupp för utbildnings- och kvalitetsfrågor. Där diskuteras bland annat frågor som rör Humanistiska fakultetens forskarskola, till exempel tilldelning av kvalitetssäkrande medel för olika aktiviteter och förslag på doktorandkurser.

– Som prodekan kommer jag också att delta i fakultetens studierektorsmöten för forskarutbildningen där alla fakultetens institutioner och deras forskarutbildningar är representerade, berättar Catrin.

Ett inslag som hon ser fram emot är att få delta i de återkommande prefektmötena där dekanus, prodekanus och ibland även vice-dekanerna varje månad bjuder in fakultetens alla prefekter för information och frågor.

– Det är ett viktigt sätt att få lära känna prefekterna och deras verksamheter bättre och jag tror att jag kommer att lära mig mycket från dem, konstaterar Catrin. – Jag har alltid tyckt mycket om att samarbeta med andra och att ha mycket kontakt med människor i olika roller och funktioner. Det tror jag att mitt kommande uppdrag kommer ge rika möjligheter till.

Kommer att sakna kollegorna

Uppdraget innebär att Catrin Norrby inte kan fortsätta sin mandatperiod ut som ställföreträdande prefekt på Svefler, Institutionen för svenska och flerspråkighet, vilket hon beklagar.

– Jag kommer att sakna det givande samarbetet med så många kompetenta, kloka och trevliga kolleger som jag haft förmånen att få arbeta med, säger Catrin. – Men jag försvinner ju inte helt – min arbetsplats blir även framöver plan 6 på Svefler i mitt vanliga rum och jag kommer att ha det som min bas.

(Text: Pia Nordin)